måndag 30 maj 2011

Jag ska få bröstvårtor redan till sommaren!!

Fast inte äkta...
Förra veckan när jag var med min mor till Ortopedteknik fick jag följa med in till Sjukgymnasten Petra och titta på olika proteser som mamma fick prova. Hon har inte varit inne på USÖ och provat ut några på 17 år, utan fått hemskickat de hon haft tidigare och varit nöjd med.
Så det visade sig att det hade kommit ut flera nya storlekar och material som hon fick prova.
Vi berättade att jag hade gjort en preventiv bröstoperation efter att min syster gått bort i bc.
Hon blev väldigt tagen av vår berättelse och menade på att det inte finns någon rättvisa.
Jag frågade henne sedan om hon hade några bröstvårtor i silikon hemma som mamma kunde få titta på.
Då undrade hon om inte jag var intresserad att få ett par. Skulle jag kunna få det utan remiss från min plastikkirurg? Jadå, det var inga problem alls. Hon tog fram 2 olika färguppsättningar och frågade hurdana jag ville ha.

Jag har...eller hade...rätt stora och mörka vårtgårdar med utstående bröstvårtor. Men vad ville jag ha nu??
De 2 par hon hade hemma var båda för ljusa så vi tittade på en färgkarta och bestämde att jag skulle ha de näst mörkaste som heter Bronze och i största storleken:
Jag fick ta av mig på överkroppen och prova under bh:n för att känna om det kändes bra.
Petra sa att det kunde vara skönt för mig att ha de på i sommar om jag skulle byta om i badhus så jag inte skulle skrämma slag på yngre tjejer. Det var ett bra förslag!!
Sedan frågade hon om hon fick se hur jag såg ut med vårtproteserna på utan bh, om det kändes ok för mig.
Hon hade aldrig sett några "bröst" innan bröstvårtorna var på plats och tatuerade trots att hon ofta åker runt och föreläser på olika bröstcancerföreningar. Jag drog upp bh:n och hon var riktigt imponerad av hur fina de är.
Hon la sedan in en beställlning på vårtorna som jag ska få hämta ut på apoteket.
När vi sedan gjorde oss i ordning för att gå sa hon att hon tyckte det var jättetrevligt att ha oss där!
Det är säkert ett rätt ensamt jobb, och många som kommer för att prova ut proteser kanske inte mår så bra och tycker att det är jobbigt.
Jag lovade henne att titta förbi och visa upp mina nya bröst när Mattias har snörpt ihop bröstvårtorna - för det hade hon aldrig heller sett.
Det är ju alltid roligt när man kan hjälpa till :)
Så det slutade med att mamma får hämta ut en ny protes (bröstvårta ville hon inte ha) och jag ett par bröstvårtor. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar