måndag 23 maj 2011

Mjukare och skvalpigare proteser

I helgen har jag upptäckt att brösten blivit mjukare nedtill under ärret samt på utsidorna. När jag trycker på utsidan av höger bröst känner jag hur koksaltlösningen rör sig där inne, det blir nästan som ett kluckande ljud. Och precis nedanför ärret in mot mitten blir det en liten inbuktning när jag trycker där. På den protesen känner jag även tydligt konturen av ifyllningsventilen.
Allt detta kanske betyder det att brösten börjar hänga ner sig lite nu och mjukna mer och mer.

Den 16/6 ska jag träffa min plastikkirurg igen för mätning och beställning av mina permanenta proteser. Lääängtar!
Fortfarande spänner musklerna ihop sig över brösten ibland så de blir stenhårda.
Jag har till och från ont under höger bröst på revbenen och även på utsidan värker och stramar det.
Att öppna och stänga tröga bildörrar känns inte alls bekvämt, och även då är det höger sida som protesterar mest.

Först nu kan jag känna mig bekväm i toppar med lite urringning. De ser kanske inte så tokiga ut trots att de är olikformade och "inte mina"!
Jag har fått höra av mina vänner att det ser jättesnyggt ut. När man vet vad jag har gjort så tittar på man på ett mer granskande sätt, och det är det jag gör hela tiden. Men i sommar kommer jag att se ut så här, och jag ska lära mig att bli bekväm i min nya kropp!

I em ska jag följa med min mor till Ortopedteknik på USÖ när hon ska hämta ut 2 nya bröstproteser som fäster på huden. I vanliga fall brukar hon ringa och få dem hemskickade. Men idag ska hon även få prova ut en bröstvårta, så att det saknade bröstet ska bli mer likt det friska.
Det ska bli "jättespännande" och intressant att se hur vårtorna ser ut - och känns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar