onsdag 21 mars 2012

Debuterat som radiopratare ang förebyggande bröstcancer och min ängel

Idag har jag debuterat som radiopratare :) Oj vad nervös jag var innan!
Jag och min mor åkte in till Radio Örebro i det underbara vårvädret vi har här idag. Vi åkte i god tid för att hitta en parkering. Mor knäppte några kort på mig utanför deras studio. Sen hann vi med en liten promenad innan det var dags att knalla in på radion.
En tavla välkomnade mig och andra besökare de har idag. Den tavlan fotades så klart ;) Då kom en tjej fram och presenterade sig som Cecilia. Mor och jag fick hänga av oss våra jackor och sätta oss i en soffa. Cecilia kom med kaffe till oss och satte sig ner och pratade. Hon var väldigt tagen av min historia och hade nära till tårarna när vi pratade. Det var två killar inne i studion och det lös en röd skylt: ON AIR. När de var klara och gick så började nyheterna på radion. Jag och min mor fick då gå in till Arne Holmberg. Han presenterade sig och berättade att han läst min blogg. "Jag var inne igår och kommenterade; såg du det?" Tyvärr var jag inte inne på bloggen igår, men nu har jag läst DET :)
Jag fick sätta mig på en hög stol framför en mick. Hörlurar behövde jag inte ha på mig. Skönt att slippa känna sig instängd i dem!
Efter nyheterna spelades en låt, och han avannonserade den. Sen var jag ute i sändning!!! Jag pratade på, men kommer knappt ihåg vad vi pratade om. Och jag stakade mig lite, fann inte alltid rätt ord. Emellanåt var det lite jobbigt och tårarna kom, då var han direkt framme och styrde upp det hela. Jätteproffsigt!
Min mor som satt bredvid tyckte att vi satt och pratade lugnt, som två kompisar.
När tiden var slut fortsatte vi att prata med både Arne och Cecilia. Arne vill gärna att jag hör av mig efter nästa operation för en uppföljning :)

På vägen in till stan på fm funderade jag på hur mycket jag skulle berätta ang min förestående operation...kommer folk nu titta på mig och tänka "Där är hon som inte har några bröstvårtor". Men jag bestämde mig för att vara så öppen som jag brukar vara. Som Arne sa, så är det inte många som vet vad genetisk bröstcancer är - och att man kan förebygga den. Nu kan ju min historia och erfarenhet förhoppningsvis hjälpa andra.
Jag började blogga för min egen skull, och som information till mina närmaste. Men under detta år har många hittat min blogg och kontaktat mig. Det finns inte så mycket information kring detta, varken nu eller då jag sökte information kring det.

Tre gånger i morse hade Arne annonserat i radion om att jag skulle komma till studion och prata om detta. Och Cecilia berättade att det kommit in ett mail från en man som mist sin fru i bröstcancer och att hans tre döttrar nu bär på denna genetiska gen.
Usch så många drabbade vi är - tack vare denna hemska bröstcancer!!!
Jag hade mina aningar om vilka detta mail handlade om. Och när hon bekräftade att hans döttrar delade på en blogg ang deras ärftlighet så berättade jag att jag pratat med dem via våra bloggar. Och att den ena dottern kontaktat mig även på facebook. Världen är bra liten ibland!

Jag har fått så många sms från vänner som stöttat mig innan sändningen, och det är många som hört mig på radion och tycker att jag är så modig som orkar gå ut och prata om detta!
Tack alla 

På hemvägen köpte vi färska frallor som vi sen satt ute i solen och njöt av. Efter det blev det kaffe och glasstårta. Mumsigt och somrigt :)

HÄR kan ni lyssna på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar