tisdag 18 september 2012

Första dagarna och första återbesöket

Först på fredagen började den värsta värken ge med sig. Hade så ont att jag mådde illa på torsdagen. Funderade ett tag på om jag var tvungen att ringa ner, minnet från den första operationen sitter kvar - men då var jag ju sövd - nu var det bara tandläkarbedövning.
Jag sov dåligt, hade svårt att hitta en skön ställning. Tack och lov har jag kvar den höjbara delen till sängen!! Och en liten tunn kudde har jag mot magen för att kunna ligga lite på sidan. Pallrade även upp en kudde bakom ryggen för att kunna ligga lite avslappnat i alla fall. Jag får så ont i svanken av att ligga på rygg, även fast jag hissar upp överkroppen... :(
Många jobbiga vändningar för att komma ur sängen och ta mig till toan!!

Ett extra nattduksbord med lampa, bok och vatten drog jag fram så jag nådde detta i sittande ställning. Läsning räddade mig från att bli tokig av att inte kunna sova.
Till helgen åkte jag hem till P och han har lyxsängar - där kunde jag hissa upp huvuddelen och bendelen. Detta höll jag på och ändrade på hela natten - ingenting kändes bra. Där ville jag inte tända lampan på natten för att läsa - ville inte störa honom. Så jag tog med mig en kudde och min bok och gick ner och la mig i soffan i vardagsrummet, en fleecefilt under mig och en över. Efter ett tag somnade jag i alla fall där nere. Vaknade vid 7, gick då upp och kröp ner bredvid P. Han hade inte märkt att jag varit "borta" under natten. Skönt att han sovit gott i alla fall!
Första återbesöket på plastiken var på tisdagen den 11 september, exakt en vecka efter operationen.
Själv såg jag inte så mycket av vårtorna då jag låg ner hela tiden. Kom på det efteråt när jag fått på mig alla kläder...men tänkte att jag hinner nog se dem ;)
Sköterskan pillade bort lite torkat blod som fastnat i trådarna och i såren. I och med detta började det blöda lite, mest på det högra.
När jag låg där kom en annan sköterska in - nyfiken på att se resultatet.
Sköterskan frågade vad jag fått för förhållningsorder av Mattias, för ofta skiljer det mellan kirurgerna. Hon la på ny tejp och nya skumkompresser som hon gjorde hål i - rakt igenom. De extra kompresserna slapp jag nu, tack och lov! Nu ser brösten mer normala ut i storlek igen :)
Jag hade inte tänkt på att ta med mig någon bh, så hon tog fram en väldigt töjbar i nät - som satt jättebra. Men lite roligt såg det då det syns två stora svarta hål genom bh:n. Får väl se till att ha mörka kläder på mig
nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar