söndag 11 november 2012

Ögonmottagningen

En evig väntan...
Tog en skön promenad på 45 min till USÖ.
När jag anmälde mig i kassan fanns ingen tid bokad i mitt namn...
På min kallelse jag hade med mig från Infektionskliniken stod: Har tid 13.45 Ögonmott.
Receptionisten gick iväg för att kolla upp det. Hon kom strax tillbaka utan min kallelse, och sa att en sköterska skulle komma och prata med mig. Mysko!! Hade jag gått hit i onödan??
Snart dök sköterskan upp och pratade med dem i kassan. Allt var iordning, men jag stod på en spärrad lista - som inte syns i receptionen... Himla smart system!
Över 1 timme fick jag sitta på en hård stol och vänta. Inte lätt med en enorm värk i ryggen efter ryggmärgsprovet
Jag fick först sitta och titta in i en apparat som "puffade" ut luft 2 ggr i varje öga.
Sen läsa nedersta raden med först höger öga. Såg rätt klart, men efter en stund rättade jag 2 bokstäver som jag sett fel på.
Med vänster öga såg jag perfekt. Sen fick jag läsa en pyttepytte liten text. Såg lite grumligt med höger. Fick då en lins och såg helt klart.
Med vänster kunde jag läsa båda meningarna. Sen fick jag 2 droppar i vardera öga som skulle förstora pupillerna. Fick sitta i väntrummet igen och vänta. Började bläddra i en tidning, men såg inte alls texten, kollade lite på bilderna ett tag - sen såg jag inte dem heller. På långt håll kunde jag läsa tydligt fortfarande. Blev inropad i ett annat rum nu. Och jag fick titta åt alla håll och kanter med ett öga i taget. Ögonlocket vändes ut och in för att se om det fanns några sår eller märken. Gula fläcken såg perfekt ut. Allt var helt normalt. Och jag har perfekt syn! Vad den enorma ömheten i ögat beror på vet dem inte. Är det normalt att ha så här bra syn när man är 45 år frågade jag ;) Läsglasögon 1,0 är vanligt att man får ta till just i 45-årsåldern sa hon då :)
Du kör väl inte bil frågade hon...med tanke på mina svarta ögon...
Jag tänkte promenera hem, men nu vräkte regnet ner.
Fick gå igenom sjukhusområdet och ta en buss upp till Våghustorget, vänta 20 min på "min" buss. En evig väntan...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar