onsdag 20 oktober 2010

Möte med plastikkirurg

Den 14 juli fick jag ett brev från plastikkirurgen om att jag skulle få en kallelse inom 3 månader.

Förra tisdagen fick jag så ett samtal från plastikkirurgiska mottagningen. De hade fått ett återbud på torsdag kl 10.00 och var jag intresserad? Hjärtat började slå och jag tappade talförmågan först. Men såklart tackade jag ja till den tiden.
Jag meddelade min chef att jag inte skulle komma till jobbet på onsdagen och torsdagen. Hon hade full förståelse!

Kl 9.30 torsdag den 14 oktober gick färden mot USÖ. När väl bilen var parkerad så stretade jag mig fram till A-huset genom en enormt stark motvind.
Jag lämnade fram frikort och körkort i kassan, fick en hälsodeklaration att fylla i. Det handlade om mediciner, allergier, tidigare operationer, tidigare sövningar m.m.

Kl 10.15 kom plastikkirurgen Mattias Elmér och ropade in mig.
Första intrycket var att han var lite väl tuff och stöddig. Men allt eftersom samtalet flöt på så kändes han mer "human", tack och lov! Annars hade jag bett om en annan kirurg!
Jag fick ställa alla frågor jag skrivit upp i ett block, men blocket låg kvar i min väska. Alla frågor hade jag i huvudet. Jag har ju tänkt över och läst på om detta i 3 års tid nu.
Jag fick ta av mig på överkroppen och han mätte ur alla olika vinklar och skrev och ritade.

Sen fick jag ställa mig framför ett grått draperi och blev fotograferad ur 5 olika vinklar: helt från vänster sida, vrid 45 grader, rakt fram, vrid 45, helt från höger sida. Det kändes inte helt bekvämt. Jag är ju inte van att posera naken framför en kamera!!
Sen visade Mattias hur snittet skulle läggas. Jag ska ju ta bort både bröstvårta och vårtgård, så snittet börjar en bit in mot mitten på bröstet och sen rakt över "vårtan" och en längre bit ut mot armhålan.
Det blir en anatomisk (droppformad) geléhallonprotes. För jag vill INTE ha stora bollar!! Profilen blir 3-4.
Jag har nu 300cc, och han ska beställa hem 350cc och 450cc. Jag hade jättesvårt att bestämma storlek, så han sa att jag skulle passa på och önska nu när jag fick chansen. Men jag gör ju inte detta för att bli finare, utan för att minska risken för bröstcancer.
När allt är bortopererat ända ner till revbenen och en lång bit upp mot nyckelbenet, läggs ett inplantat in med en platta där koksaltlösning ska sprutas in varannan vecka för att töja ut huden på brösten.
Själva operationen tar 3-4 timmar. Oj, att det var en så stor operation var jag inte beredd på.
Protesen ska läggas under bröstmuskeln, jag är rätt smal och har för lite egen vävnad för att lägga den framför muskeln. Men fördelen med det är att det är lättare att göra mammografi, då allt ligger framför muskeln!
Efter uppvaket får jag stanna kvar på avdelningen 3-4 dygn. Drenageslangarna får sitta kvar i max 1 vecka pga av infektionsrisken. Om jag åker hem med dem, får jag komma in senare och ta ur dem.
Jag kommer vara helt platt i 3 veckor, för att bröstmuskeln ska få vila.

Lite mer info:
Genom att ett bröstimplantat placeras antingen bakom bröstvävnaden eller bröstmuskeln så kan man justera både form och storlek på bröstet. Bröstförstoringar har genomförts sedan 50-talet och metoderna är därför väl beprövade och säkerheten är mycket hög. Det finns både för och nackdelar med olika placeringar av implantaten. Vid placering av implantatet bakom bröstmuskeln, vilket är den vanligaste placeringen, är fördelarna att det ger ett något mer naturligt resultat. Det stör heller inte vid mammografiundersökningar och många kirurger säger också att placering bakom bröstmuskulaturen minskar risken för infektioner eftersom bakterier inte når bröstimplantaten via mjölkgångarna. Nackdelarna är mycket få och de flesta är tillfälliga. Obehaget och svullnaden efter bröstoperationen kan vara större eftersom det är ett stort ingrepp att lossa bröstmusklerna från sina fästen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar