tisdag 8 mars 2011

Första återbesöket avklarat

Hela min kropp skriker av smärta och vill ligga på sidan i sängen!
Jag som alltid får ont i svanken när jag sover på rygg i vanliga fall. Hur länge måste jag tillbringa nätterna i detta läge? Visserligen har jag ju höj- och sänkbar huvuddel, men det är inte till stor hjälp just nu. Inatt fick jag gå ut och lägga mig i soffan för att vila ryggen lite. Jag sover ju i min sons säng, och inte i min - det kan ju vara en av anledningarna att ryggen protesterar. Vi har ju inte samma madrass i våra sängar.

Igår em var jag på återbesök hos min plastikkirurg. För säkerhets skull hade jag tagit en Alvedon Forte innan M och jag åkte hemifrån, eftersom jag var rädd att protesen skulle ha vridit sig igen.

En sköterska tog emot oss och jag fick lägga mig på en brits och hon tog av mig bh:n, vilken lättnad. Nu gick det att andas igen! Hon frågade om jag tagit nåt smärtstillande, för 1 Alvedon på 500 mg skulle inte alls vara tillräckligt för mig. Så 1 g skulle jag fortsätta ta.
Hon tvättade även av hela brösten med sprit. Det kändes skönt, jag har tvättat lite försiktig själv men det gör ju så ont då hela området ömmar så.
När Mattias kom in så tittade han på brösten och tyckte att allt såg bra ut. Jag sa då att svullnaden på vänster bröst är kvar, men det var han inte alls oroad över. Svullnaden försvinner allteftersom proteserna fylls på och tomrummet mellan protes och hud krymper. Skönt att få höra det, då jag varit lite orolig för detta.
Han frågade hur ont jag har, om illamåendet gett sig och hur magen fungerar. Allt är ju bra nu, och Alvedon tar jag bara vid behov - inte förebyggande. Oj, det blev han uppriktigt förvånad över, samtidigt som han sa att det är ju jättebra.
Jag var ju själv så rädd innan över smärtan som skulle hålla i sig efteråt.
Det är nog tack vare att jag mådde så enormt dåligt efter operationen som smärtan nu känns överkomlig. Min smärtgräns har nog höjts avsevärt!

Den enorma sprutan kom fram och nålen som säkert är 6-7 cm!! Mattias tog fram magneten med nålen som visar var påfyllnadshålet sitter. Sen trycker han till med magneten så det bildas en liten ring på huden, tvättar rent med sprit och trycker sen in hela den långa sprutspetsen. Själva sticket kändes lite.
Det spände ingenting, så när hela sprutan med 50 ml var tömd fortsatte han med nästa. När det började kännas lite ont sa jag stopp. Då hade han sprutat i 80 ml. Jag såg ju inte sprutan alls, och det var det bästa sa han. Att jag känner efter istället för att stirra på ml-strecket. För det är jag som bestämmer hur mycket han sprutar i. Det finns inga regler för detta. Alla är vi ju olika.
Han markerade nu det andra bröstet, spritade och började spruta i koksaltlösningen. Även på det här bröstet kändes sticket, det gjorde det inte alls förra gången. Området som han använder att spruta in koksaltlösningen ligger ovanför snittet och det varierar lite vart nålen sätts in.
Nu skulle jag få ont varnade han! Tack och lov att jag förberett med Alvdeon innan!
Om 2 veckor ska jag tillbaka för en ny kontroll och påfyllnad. Då ska de även ta nya leverprov för uppföljning.
Än så länge kommer brösten ha en lite kantig form, först efter nästa fyllnad kommer jag se att de börjar likna ett par runda bröst.
Men det är konstigt, jag känner mig varken orolig eller besviken nu när jag ser dem. Mina tickande bomber är borta, och bara det känns som en enorm befrielse. Sen hur brösten blir får tiden utvisa. Jag är i och för sig helt säker på att Mattias kommer att göra allt för att jag ska bli nöjd. Detta gör mig helt lugn, men kanske kommer andra känslor komma upp senare.

När sköterskan skulle knäppa på mig bh:n frågade hon om den kändes lite liten. Jo tack, den trycker på enormt samt är lite låg under armhålet. Jag får lyfta upp den med jämna mellanrum så den kommer upp och täcker protesen. Hon gick iväg och hämtade en större storlek. Så där ja, denna sitter mycket bättre på dig sa hon. Nu har du en large, istället för den small du har haft. Den plattade ut proteserna, det blev ingen plats för de att runda till sig. Hon sa att hon ville att jag fick på mig bh:n och titta i spegeln innan jag fick veta storleken, för om hon sagt att jag skulle få en large skulle jag ha protesterat. Jag är mer en x-small i vanliga fall!
Hon skrev ut en kallelse för återbesök, och sa att jag fick ringa när som helst om det var nåt som inte kändes bra. Och om det spände för mycket så kunde jag få komma tillbaka för att tömma ur lite. Detta var inte alls ovanligt.
Kvällen och natten var visserligen väldigt tuff med mycket värk, men ändock helt ok.

Jag frågade Mattias hur bröstmusklerna fäster nu, efter att de blev bortryckta från 3 håll på båda sidorna. De fäster sig på protesen, det är det som känns som pirrningar och småkramper. Sen om 3 månader när mina expanderproteser plockas ur och de droppformade gelehallonproteserna med polyuretanskum opereras in så kommer han att dela bröst- och magmusklerna (som nu sitter ihop) för att få till ett snyggt avslut på bröstet ner mot bröstkorgen.

På sjukhusapoteket hade de inte min nya large-bh, den fanns endast i small, och sen med flera x framför large. Det visade sig att den ska utgå ur sortimentet, men de vet inte vad den ska ersättas med och inte när den nya modellen kommer. Ingen annan modell med kardborrknäppning fram fanns. Jag som ville ha en extra att använda när min tvättas. Och så är den ju vit...kritvit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar