torsdag 28 april 2011

Färdigfylld :)

Idag sa Mattias, min plastikkirurg, åt mig att behålla kläderna på ett tag medan vi pratade. Hur upplever du storleken på dina bröst nu, undrade han.
Jag tycker de är stora, och lite i vägen när jag rör mig. Men jag vet ju inte hur storleken blir med de permanenta inplantaten...
Det som kommer skilja sig är att de kommer vara lite smalare ut mot armen (tack!) och följa konturen på din bröstkorg. Annars blir storleken i stort sett densamma.
Expanderprotesen går att fylla med 1 dl till, men jag känner att jag vill stanna nu.

Jag fick ta av mig linne och bh och sätta mig på britsen framför Mattias.
Han poängterade att det är viktigt att se hur brösten "gör sig" under mina kläder. För det är så lätt att bara stirra sig blind på själva brösten. Jag vill ju att de ska se naturliga ut. Och han sa att nu ser brösten helt ut att vara i proportion med min kropp.
Jag har ju tittat på bilder av andras bröst med proteser, och jag sa till honom att jag tycker att mina är helt otroligt fina! Helt runda, ärren är jättefina. Ett plus för honom, och skönt för mig.
Det enda som inte är helt ok just nu, och har så varit sen operationsdagen, är att det vänstra bröstet är svullet på ovansidan. I början trodde han att det var kroppsvätska, men nu vet han inte längre vad det är. Han såg väldigt fundersam ut när han klämde och kände på det. Sen kollade han så att brösten var lika långt ner, att ingen av proteserna halkat upp. Men det ser helt ok ut.
Det vänstra är även platt på ovansidan över ärret. Medan det högra har en rund fin profil.
Mattias sa att det högra bröstet är helt perfekt! Och han ska göra sitt bästa så att båda blir det efter nästa operation :)

Om 2 månader vill han träffa mig igen för att se hur brösten har sjunkit och för att göra nya mätningar och beställa hem mina permanenta proteser. Sen blir nästa operation i början av augusti... Känns väldigt nära, och skoj!

Proteserna beställs från Norge och görs för hand, så ingen protes blir exakt lik en annan. Han beskrev det som munblåst glas där det kan finnas små små skillnader.
Protesen består av ett ytterhölje av polyuretan. Vid ca 70% av alla bröstoperationer används dessa proteser. De togs först fram till cancerpatienter och var så bra att man försökte efterlikna dem med andra material för friska som ville operera in inplantat. Men sen kom någon på att det borde gå att använda dessa till alla operationer. Kruxet var att de var mycket dyrare. Men varje plastikkirurg vill ju göra ett så bra jobb som möjligt med bästa möjliga resultat. Så det gav resultat. Nu kan vi andra också få det bästa!!

Jag får nu göra "vad jag vill"!
Inga restriktioner längre. Bara njuta av livet :)
Nu kan jag äntligen köpa en bh, nu när jag vet vilken storlek mina bröst kommer ha i sommar!

3 kommentarer:

  1. Hej tjejen!! Åhh va skönt att du kommit så långt!! Själv så lär ja på min op den 7 juni o sen får man hoppas att allt går vägen!! Ja har ju en protes som ja inte behöver byta ut så förhoppningsvis blir d sista ingreppet för min del...konstigt att kirurger gör så olika. Men dom vet ju va dom pysslar me så man kan nog va lugn!! Har du ont i så lägre?? Trevlig Valborg!!
    Kram nettan

    SvaraRadera
  2. Hej igen. Har läst vidare på din blogg - bra att få veta vad som kan hända och hur det kan vara... Vilken otur du har haft med stukad fot, infektioner mm! Hoppas allt kommer att vara ok nu i sommar och att det blir bra med dina permanenta proteser. Jag hoppas du skriver vidare då och då - vore roligt att få höra hur det går för dig. För mig blir det av i höst - datum bestäms i slutet av augusti, men jag har också sagt att jag kan komma in snabbt om de får ngt återbud. Känns "läbbigt" men skönt att jag ska få det gjort!! Ha en härlig vår!!! Chris

    SvaraRadera
  3. Hej Chris!
    Jag fick min tid 2 veckor innan,tack vare att jag ringde och "tjatade" snällt. Att få en tid som är långt fram tror jag är mycket jobbigare psykiskt. Då hinner man gå och oroa sig många gånger om.
    Jag lovar att hålla dig uppdaterad :)
    Och du får gärna komma med mer frågor per mail om det nåt du undrar över.
    Njut av våren och sommaren nu!
    Kramar ღ Anni ღ

    SvaraRadera