onsdag 29 juni 2011

Mina proteser väger flera ton under vattnet...

Jag har redan badat några gånger i sommar. Men igår försökte jag mig på att simma lite. Jag slängde mig ut i en sjö med ryggen neråt och plaskade runt lite. Sen vände jag på mig och försökte simma in mot land. Men det var inte alls behagligt. Det slet och drog runt hela bröstkorgen och brösten kändes jättetunga - som att de ville dra ner mig mot botten.
Sammanlagt har jag 7 dl koksaltlösning i proteserna. Men att de skulle bli så tunga under vatten hade jag ingen aning om!!
Jag som älskar att ta långa simturer! Först kändes det jättetråkigt att det ska vara så här hela sommaren, men sen tänkte jag om. Hellre en sommar utan simturer än oron att drabbas av bröstcancer, eller ännu hemskare - att utveckla den!!!
Ibland skenar tankarna iväg, utan att vara logiska.

Igår kväll firade vi min systers man på hans födelsedag. Det var jobbigt för oss alla, hon saknas så enormt! Han är inte den som visar känslor, men jag såg honom ha tårar i ögonen vid några tillfällen.
När jag träffar min pappas bröder blir jag ofta ledsen, de påminner för mycket om min pappa som gick bort för snart 3,5 år sen. Kanske känner min svåger likadant när han träffar mig, att jag påminner för mycket om hans fru, min syster...
Jag vet att många tycker/tyckte att vi var lika när vi satte upp allt hår + luggen. Och så hade jag igår pga att värmen är olidlig (men härlig) nu. Vi hade 27 grader ute kl 22.30 igår - SOMMAR :)

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag opererades för 8 månader sedan och det var mycket obehagligt att simma i början. Jag simmade första gången1,5 månad efter OP ochd et gick ju inte alls. Men sedan har jag succesivt tränat upp muskulaturen, dels denom korta sessioner i vattnet och dels genom det vanliga vardagslivet. För någon vecka sedan var första gången jag kände att det var OK att simma och provade då att ta simborgarmärket (200m) och det funkade. Men det har tagit tid, och du verkar ha haft det besvärligare än jag, så min gissning är att det kommer att kännas bättre, till slut helt bra, men det kan ta tid. kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Hej och grattis till Simborgarmärket :)
    Att det tog så lång tid som 8 månader för dig...då får jag alltså lugna ner mig och inse att det inte blir några långa simturer i sommar.
    Hade du också expanderproteser i början, eller kanske har du det fortfarande?
    Tack för att du tog dig tid att svara, alltid lika "roligt" att prata med er som ligger steget före mig och få konkret info!
    Kramar ღ Anni ღ

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Nej, jag har permanenta proteser redan från början, så det kanske också spelar roll. Jag har alltså bara gjort en operation, utan några som helst komplikationer, så jag tror att tålamod är det enda rätta ordet. Man får tänka på att det faktiskt bråkat rätt rejält med musklerna och lagt något under dem, och det finns ju inget som helst naturligt med det, så kroppen måste väl helt enkelt lära om och förstå vad som är det nya "normalt". du får se fram emot dina härliga simturer nästa sommar istället! Kram från Anna

    SvaraRadera
  4. Ska nog ta en provsimtur snart o se hur d känns!! Vänta tills d e påfyllt o klart o då e d nog skönt i vattnet me!!kram nettan

    SvaraRadera
  5. Hej Nettan! Låter som allt gått vägen så här långt för dig, skönt!!
    Hör av dig efter simturen så jag får höra hur det gick :)
    Kram ღ Anni ღ

    SvaraRadera