fredag 17 juni 2011

Ordinerad vila mot smärtan...och ny bild på proteserna

Det blev en lång väntan på plastikmottagningen. Jag fick veta att Mattias var sen när jag kom, som tur var "hittade" jag en trevlig samtalspartner i väntrummet :)
Två gånger kom sköterskor och frågade mig om det gick bra att sitta upp eller om jag hade ont och ville lägga mig. Men det gick att uthärda. Roligare att sitta i väntrummet än att ligga själv i ett rum utan tidningar och sällskap. De är så underbara på avdelningen, alla bryr sig om oss patienter på ett jättefint sätt.
Efter 45 minuter bad jag om att få en säng, då gjorde det ont hur jag än satt i den bekväma fåtöljen. Efter ytterligare 15 min kom äntligen min plastikkirurg! Han frågade om jag väntat länge...Ingen hade berättat för honom att hans första patient skulle komma 8.15. I vanliga fall är första tiden 9.00. Jag hade inget annat inplanerat så det var ju ok denna gång!
Tyvärr var det som jag trodde, han visste inte alls vad smärtan berodde på. Men dessa expanderproteser är så hårda så risken är att jag kommer ha ont fram till nästa op! De permanenta proteserna är ju inbäddade i en mjukt hölje som tur är, och ser ut så här:
Jag ska äta Alvedon + Ipren och ta det lugnt. Tycker att jag har gjort det pga op:en och stukningen. Får ladda upp med fler böcker nu!


Han passade på att göra en undersökning av brösten. Det vänstra är ju svullet och har rakare profil. Nu sa han att han tror det beror på att protesen har vridit sig. Vänstra bröstet är även rakare undertill och inte lika fylligt in mot mitten som det högra. Nu kunde jag också se det. Höger bröst är perfekt, runt och fint och sitter där det ska. Hela vänster bröst har en konstig form. Svullnaden upptill på det vänstra tror han nu är kroppsfett. Kanske hade jag lite mer av det på vänster sida förut med. Det är inget som jag kommer ihåg...
Vid operationen tog de bara bort körtlar, inte fettvävnader. De flesta människor som är högerhänta brukar ha större bröst på höger sida. På mig stämmer inte det...
Här har jag på mig en ny bikini som har lite vadderade kupor. Det förvillar lite, då syns det inte att det ena bröstet är plattare än det andra lika mycket.
Jag tycker att övergången från bröstet ner mot vänster bröst är finare (höger när ni tittar på bilden).
På det högra (vänster för er) som är som det ska, syns ju protesens form helt - som en rund boll. Så vill jag inte ha det!
Det beror på att jag är så tunn över bröstet. För att få en mjuk övergång till de permanenta proteserna så kan man ta fett från magen och spruta in på bröstet.
Vilken tur då att jag inte har kunnat röra så mycket på mig efter operationen - nu har jag ju lite mage att ta av ;)
Om jag sen kommer igång och tränar så minskar fettvävnaderna automatiskt ovanför brösten också. Så vad väljer jag då - snygga bröst eller mindre mage? Kanske nåt mittemellan :)
Eftersom jag automatiskt kommer gå ner bara jag kommer igång och kan röra mig ordentligt igen, så kanske jag kan be honom att spruta in lite extra över brösten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar