torsdag 2 juni 2011

Nu har jag varit åskådare vid en påfyllning

I tisdags följde jag med en kompis till Stockholm och Akademikliniken när hon skulle fylla på sin expanderprotes. Det var en helt annan känsla att sitta på en besöksstol och se den stora nålen tryckas in i protesen. Och vad häftigt det var att se hur hela tutten växte och blev större och större av all koksaltlösning som sprutades in!

Vi spenderade en heldag i Stockholm med mat och shopping. Synd att vi inte hade varsin stegräknare på oss, för många steg blev det!

På em hade vi bestämt träff med en tjej från Stockholm som också har gjort en förebyggande bröstoperation.
Hon har en expanderprotes med silikonhölje som är permanent, och som fylls på i en slang under armhålan. Det finns många olika varianter.
Nästa vecka ska hon sätta in en likadan expander på andra sidan (då den förra var tvungen att plockas ur pga en infektion).
Vi satte oss på en uteservering och beställde in vin och cider. Vardagslyx.
Det är helt otroligt vad lätt det är att prata med personer man inte känner, men som gått igenom samma operation - bröstsystrar. Vi satt där och pratade som vi känt varandra hela livet.
Mötet avslutades med att vi alla tre smet in på en toalett och jämförde våra tuttar!!!
Båda de andra två behöll sina bröstvårtor vid första operationen, men då de båda har ett defekt bröst nu där vårtan också är defekt ska den ena ska försöka bygga upp den ena på det "trasiga" bröstet. Den andra ska ta bort vårtan även på det bröstet som är ok idag - för att få samma utgångsläge i slutändan när nya ska på plats.
Hur vanligt/normalt är det att stå på en toalett och jämföra som vi gjorde :) Men det är liksom inte vi, brösten är nåt som har placerats dit på oss.
Jag gjorde min operation året efter dessa två tjejer, men tack vare att det gått bra för mig så ligger jag steget före.
Och mina är klart finast - än så länge!
Men nästa sommar kan vi förhoppningsvis jämföra 6 stycken tuttar som vi alla är nöjda med!!

Jag hade ett urringat linne på mig, och trots att det är olika storlekar på mina bröst så tittade folk beundrande på dem. Jag har svårt att ta detta, då jag inte har gjort denna operation av skönhetsskäl. Men jag kan nu förstå att de som har gjort det av denna orsak får bättre självkänsla.



Lägger in en bild som visar lite av urringningen, kanske kan ni se hur den drar sig snett mot vänster (höger när ni tittar på skärmen), mot det bröstet som har en svullnad upptill. Det är jättesvårt att ta kort på sig själv, så det syns vad jag menar.

Hela dagen och kvällen igår har jag haft ont under höger bröst. Det har även tryckt mot lungan och varit svårt att andas. 3 ggr fick jag ta 1g Alvedon för att uthärda smärtan.
Jag vet inte om det kan bero på att jag gick i flera timmar i Stockholm eller att det blev många timmar i bussen fram och tillbaka. Jobbigt var det i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Hej igen. Å tack igen för din blogg! Jag får så mycket nytt att tänka på varje gång du har skrivit.... Jag förstår att det måste vara speciellt att få chans att träffa andra i samma situation! "Längtar" faktiskt tills jag ska få göra min operation så jag kan få börja den här resan - har ju insett nu att den kommer att bli rätt lång... I slutet av augusti får jag ett datum har de sagt - det känns ok för just nu håller vi på att göra i ordning det sista i vårt fd sommarhus dit vi i sommar kommer att flytta permanent: år 2011 blir en start på mitt "nya" liv. Hoppas du får en härlig sommar! Hälsningar Chris

    SvaraRadera
  2. Härligt att få dela med andra!

    SvaraRadera
  3. Det är faktiskt inte helt fel att ha en urringning som inte ser helt pjåkig ut. Jag har tidigare inte haft mycket att skryta med, men nu ser det riktigt bra ut. Jag tycker det är kul, ja. En bonus efter att ha mist den riktiga varan ;)

    SvaraRadera