onsdag 20 juli 2011

Inflammerade diskar mellan kotor i ryggraden...orsakat av smärtan efter op:en?

I fredags fick jag jättehög feber, och sov mest hela dagen.
På lördagen skulle jag till Kopparberg då min yngsta kusins lilla Alicia skulle döpas. Jag ville så gärna åka upp och träffa min släkt på min bortgångna pappas sida, så jag laddade i mig Alvedon och packade ner några i väskan och åkte upp med min mor.
Det var ett underbart fint dop. Lilla Alicia var så söt och näpen med dopklänning specialbeställd från Amerika med ett matchande sött hårband. Visst är det underbart med små nya liv!!
Efter dopvatten, böner och psalmer bjöds det på ett enormt fint uppdukat matbord med efterföljande tårt- och kakbord som mamman ordnat alldeles själv!

Mor och jag blev bjudna till en av pappas lillasystrar, min faster, efteråt. Men jag var så trött så bestämde oss för att åka hem i stället.
Väl hemma sov jag i soffan i 3,5 timmar!! Alltså mådde jag inte bra. Magen och bröstet var jättevarmt på mig, men batteriet i febertermometern var slut så jag vet inte hur hög febern var.
På söndagen fick jag så ont på en punkt bakom höger axel in mot nacken. Då jag tidigare haft ett inflammerat muskelfäste på höger sida trodde jag först att det kommit tillbaka. Men värken satt högre upp. Jag kunde inte böja nacken bakåt - då kom en smärta så enorm så jag ryckte till. Framåt och sidledes gjorde det också jätteont när jag testade, men smärtade inte riktigt lika mycket.
Undrar om detta kommer sig av att jag har haft så ont just under höger bröst den sista tiden? Jag har ju ofta hållit höger arm under bröstet för att det känns bättre. Och så klart blir ju kroppen snedbelastad då...
På måndagen ringde jag en sjukgymnast på vårdcentralen och hon konstaterade att det var nackspärr och jag fick en tid hos henne nästa vecka så det skulle hinna lägga sig lite. Smärtan skulle sitta i 7-10 dagar sa hon.
Jag gick då in på nätet och sökte lite ang nackspärr då jag aldrig haft det förut och inte visste så mycket om det. Överallt stod det att om man i samband med nackspärr har feber ska man kontakta akuten...Jag ringde då ett akutnummer till vårdcentralen och fick en akuttid på en gång.
Då jag fortfarande inte klarar av att köra bil pga av smärta under höger bröst fick jag tag i min mor som snabbt kunde komma och skjutsa mig.
Läkaren tog alla uppgifter om sjukdomar inom min familj, frågade väldigt ingående hur mitt allmäntillstånd var, lyssnade på hjärta, lungor, jag fick gå fram och tillbaka framför honom, trycka ihop och isär händer/armar, böja nacken framåt och bakåt, han tryckte även på mina fötter uppåt och neråt. Muskulära smärtor blev första diagnosen.
Sen fick jag gå till labbet och ta sänkan och några fler prover + tempen.
5 min senare ropade läkaren in mig och meddelade att det INTE var någon hjärnhinneinflammation som de var rädda för att jag hade tack vare den höga febern. Vilken lättnad!!
Däremot var några diskar inflammerade mellan några kotor i ryggen. Dessa strålar ut i kroppen...kommer inte riktig ihåg hur han sa. Men i mitt fall strålar det uppåt och utåt mot höger axel. Därav kallas det "nackspärr". Har även smärtor ut i låret ner mot knät som även kan vara orsakade av denna iflammation. Tydligen kan smärtorna stråla ut beroende på var på kotorna inflammationen sitter, beroende på kön och även olika från person till person.
Jag ska använda vetevärmare för att mjuka upp musklerna och sen göra övningar med nacken och små knyck/nickningar för att lösa upp "spärren".
Det var så mycket info så jag kommer inte ihåg allt känner jag...Men inte skulle det gå över på 7-10 dagar som sjukgymnasten sagt, utan det tar några veckor...
Han skrev ut diklofenak som jag ska ta 2x3 st/dag. Sen skrev han ut muskelavslappnande och någon annan inflammationshämmande tablett som jag kan hämta ut vid behov.
Jag ska nu tänka på att sitta "skönt" då har inflammationen chans att läka ut. När det gör ont så är trycket för hårt på diskarna och det förvärras istället.
Det värker, eller molar och känns varmt på den ondaste punkten. Precis som axeln väger väldigt tungt...svårt att förklara...
Jag har svårt att sitta, har provat olika stolar, fotöljer, soffan...det skönaste är att gå så det blir många promenader nu. Det är ju bara positivt, i det hela!
Men nu tycker jag verkligen att det räcker. Jag hade ju hoppats på en lugn och skön sommar...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar