söndag 25 september 2011

Nya hopp mot bröstcancer!

Jag håller tummarna för att all forskning ska leda till att fler överlever sin bröstcancer. Min syster får jag aldrig tillbaka, men förhoppningsvis kan andra familjer slippa gå igenom det hemska det innebär att förlora en älskad!
DN skriver om att ett nytt läkemedel, T-DM1, testats vilket avsevärt förbättrar överlevnaden för de 1 000-1 100 kvinnor som årligen drabbas av HER2. Mer om studien och resultaten kan du läsa här
I Expressen hittade jag detta: Tre av fyra svenskar bär på ett virus som misstänks ha samband med cancer. Nu kan svenska forskare ha hittat en ny cancerbehandling. En banbrytande ny svensk studie visar cancern kan hejdas med helt vanliga och skonsammare läkemedel som värktabletter och antivirusmedicin. - Det är världens första studie i sitt slag. Vi hoppas på att det kan leda till nya sätt att behandla vissa cancerformer säger professor Cecilia Söderberg-Nauclér.
Läs hela artikeln här

3 kommentarer:

  1. Det vore väl fantastiskt! För man vill ju inte att någon ska behöva få denna hemska sjukdom. Jag blev opererad maj -08. De tog bort hela bröstet. I feb i år fick jag en expanderprotes inopererad, nån vecka efter dig. Skrev lite här då eftersom jag tyckte det var skönt att läsa om någon annan som gjort samma operation. Ja, nästan då i alla fall. I torsdags fick jag min riktiga protes inopererad! Så skönt att ha det gjort! Vilken skillnad efter operationerna (för mig iaf) INTE ont alls!! Ingen morfin behövdes efter, inte ens vanliga värktabletter! Och förra kändes som att bli överkörd av ett tåg. Har du fått någon tid ännu? Hoppas att du får det snart. Du verkar ju ha haft lite problem med dina expanderproteser. Jag har mått bra ända sen april.

    Sköt om dig och lycka till med din operation när du får tid.

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina!
    Hoppas det går bra med nya tutte :)
    Är det jättestor skillnad i mjukhet mot expanderprotesen och blev formen som du ville?
    Jag har inte fått någon tid än för min operation. Ringer lite då och då till koordinatorn på plastikavdelningen - men jag står på väntelistan och hon kan inte göra mer...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag känner inte så stor skillnad ännu, men den är mjukare. Formen är nog bra, men jag ser för hemsk ut just nu! Eftersom jag har det andra bröstet kvar, så gjorde de ett lyft för att få dem symmetriska. Ingen symmetri nu inte... Men det ska vara så. Det lyfta bröstet kommer att "hänga" ner sig och bröstet med protesen kommer att åka upp när de gör en bröstvårta. Så det blir säkert bra. Jag litar på min läkare.

    Har ju inte ont av protesen den här gången, men värken i ryggen (skuldrorna) kommer så fort man rör sig för mycket. Så det är bara att hålla sig still de här veckorna.

    Kram

    SvaraRadera