torsdag 15 september 2011

Trött på all smärta!

Jag har varit hos en sjukgymnast några gånger nu för att få bukt med smärtan på höger sida runt bröstkorgen, axeln och skulderbladet.
Det visar sig att smärtan har suttit i så länge att det har bildats mjölksyra på musklerna mellan revbenen på ryggen. Detta gör att det revbenen spänner ut och bildar smärtan... Jag är dålig på att förklara och kommer inte riktigt ihåg vad sjukgymnasten sa, men nåt åt det här hållet var det :)
Hon har förhört sig ang min operation, om hur jag nu "ser ut" innuti. Jag är hennes första patient som gjort denna operation. Så vi får lyssna och lära av varandra nu.
Jag har fått ett schema i gymmet där jag ska öva upp rörligheten i båda axlarna
. Smärtan har gjort att jag inte har kunna lyfta höger arm ordentligt och jag vill börja träna lite försiktig nu, då det tycks dröja innan nästa operationsdag blir :(
Första gången i gymmet tog jag det väldigt försiktigt. Andra gången körde jag på då det kändes bra. Men dagarna efter kom straffet för att jag varit så tuff...en värk som gjorde mig nästan helt orörlig på höger sida.
Vissa övningar där jag måste lyfta armarna över huvudet har jag nu strykit från programmet. Min sjukgymnast - Maria, tycker det är bra att jag lyssnar på min kropp och att jag tar egna initiativ då hon inte i förväg vet hur jag ska reagera på övningarna.
Jag får ju inte träna upp musklerna, men det känns skönt att komma igång lite försiktigt!
Maria gick en gång igenom min ryggrad kota för kota och trycke även mellan revbenen punkt för punkt. Ojojoj, vad ont jag hade hela em och dagen efter!!
När jag berättade det för henne sa hon att det är så olika hur alla reagerar. En del känner inte alls nåt efter en sån behandling. Men jag intalar mig att det var bra, att det då gav effekt.
Jag har frikort så jag får träna hur mycket jag vill, och varannan vecka har jag tid hos Maria för behandling. Nu i veckan när jag var där fick jag prova TENS-plattor (Transkutan Elektrisk NervStimulering) Det är elektroder som sätt på två punkter under höger axel, de fästs med självhäftande "plåster". Ni kan läsa mer här, så slipper jag beskriva allt... :)
Jag får använda högfrekvent stimulering, den lågfrekventa skulle ha motsatt effekt på mig.
Använder den flera gånger per dag, men vet inte om den tar bort smärtan...
När jag har den påslagen på 18.0 så durrar det på hela axelpartiet - exakt samma känsla som när jag har riktigt ont!
Om jag tycker att jag får hjälp av denna så skriver hon ut en som jag får, då detta bara är en för utlåning.


2 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på denna TENS, då jag pga annan smärta läst om detta. Ska nog boka tid hos en sjukgymnast och höra om även jag kan få prova. Den är så dyr att köpa ju.

    SvaraRadera
  2. Hej AnnaMia! Så klart ska du kolla först och låna så du kan känna dig för. Jag fick egna frekvenser, då de "färdiga" inte passade mig. Lycka till!!
    Kram Anni

    SvaraRadera