fredag 28 september 2012

Mina bröstvårtor var på andra återbesöket

Exakt 2 veckor efter min vårtoperation var jag på det andra återbesöket hos sköterskan på plastikmottagningen. Hon drog försiktigt bort alla lösa trådar och rensade bort torkat blod.
Har du tatuerat dig tidigare här? Hon pekade på området runt vänster bröstvårta. Ett runt lite gulfärgat område syns runt vårtan, precis där vårtgården ska tatueras in. Det måste vara den gula salvan som Mattias smörjde in hela vårtan med efter op:en. Minns att det var jättemycket salva för att förebygga infektion. Aha sa hon, använde han den salvan...Jag frågade inte vad hon menade, för han visste säkert vad han gjorde :)
Egentligen har jag återbesök till Mattias nästa vecka, 3 veckor efter operationen. Men då jag nu varit på mottagningen 2 ggr och allt ser bra ut så flyttade sköterskan fram tiden till oktober.

Jag berättade att jag hade fullt upp nästa vecka ändå, då jag ska göra en titthålsoperation på min högra hand. Aha, sa hon när hon läste min journal, du ska opereras av Amilon - då är du i trygga händer! Hon plåstrade om ärren och klippte till ett nytt skydd med hål i och satte fast runt vårtorna. Nästa vecka får jag duscha, och jag frågade om jag skulle försöka få bort den gula markeringen runt vårtan. Du får inte gnugga sa hon, bara duscha försiktigt med tvål. Jag passade även på att fråga om hon tror att jag får simma i havet i december - inga problem sa hon. Men jag måste avstå bassäng och badkar än på lång tid..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar