lördag 29 september 2012

Titthålsoperation

(Detta inlägg skrivs i efterhand pga att jag inte tålde värktabletten och låg illamående i flera dyng.)
Måndag morgon 24/9 kl 7.15 infinner jag mig på dagkirurgiska enheten på USÖ.
Titthålsoperation på min högra hand är inbokad.
Jag blir hänvisad in till ett rum - utan dörr - med små bås för ombyte bakom draperier.
En sköterska plockar fram blåa joggingbyxor, knä - nej lårstrumpor som går upp en bra bit över knät, ett vitt linne och blåa plastskydd så jag inte ska halka. Känns nästan som jag står mitt i korridoren och byter om...
Jag får gå in på ett rum och börja tvätta höger hand och arm i 10 min!!!!


Hon följer mig sen till ett väntrum och jag hinner knappt börja bläddra i en tidning innan jag blir uppropad. En sköterska och en elev tar hand om mig. Tack vare att eleven är med får jag väldigt bra info om allt som väntar :)
Jag får lägga mig i en säng, blodtryck tas, hälsodekloration fylls i, jag förhörs om allergier, får frågan om jag tål lokalbedövning - typ tandläkarbedövning. Berättar då att jag nyligen genomgått en operation under lokalbedövning. Under mitt linne syns de rektangulära skumförbanden, så jag vill förklara vad jag gjort för operation både av den anledningen och inför den kommande operationen.
Jag får svälja ner 2 st Alvedon och 1 st Diklofenak.
En narkossköterska kommer och hämtar mig. Jag får gå på toaletten på vägen in mot operationssalen. Hon skjuter sen sängen och jag går bredvid. Först var det en konstig känsla att jag inte skulle ligga ner...men jag är ju inte dålig eller sövd så jag kan ju faktiskt gå själv!
Inne på operationssalen tar en operationssköterksa emot oss och snart kommer även operationsläkaren in och presenterar sig. Han förhör sig om min smärta, var det värker mest, hur värken beter sig... I över 5 år har jag haft problem med handen. Jag tappar saker, domnar i fingrarna, har ont då jag vrider om en nyckel i dörrlås, skriver på tangentbord, skriver med penna...den senaste tiden har jag även haft konstant värk dygnet runt!
Blodtrycksmanschett sätts på. Den mäter trycket med jämna mellanrum och trycker åt rejält runt vänster arm.
På höger arm får jag en annan manschett som ska stasa hela armen så att området mellan fingrarna och upp till manschetten ska vara lokalbedövt - ingen annan del av kroppen berörs då av bedövningen.
Manschetten sätts så högt upp det går i axelhöjd. Det finns 2 kanaler i den som man kan växla mellan om det gör för ont av trycket. Men minst 20-25 min måste jag ha den första/översta kanalen.
Jag får en kanyl i vänster armveck och en på höger hand. Båda ställena var det svårt att hitta bra ådror att sticka i då jag inte har så stora ådror. På höger hand missade opsköterskan och punkterade ådern i stället. När kirurgen sprutade in lokalbedövningen så samlades en stor del av den i det punkterade området, och jag fick en jättestor knöl mitt under tummen. Detta försvinner av sig själv och tas upp av kroppen lugnade de mig med. När bedövningen var insprutad lindades hela min hand in från fingerspetsarna, över handen och infarten, upp över armbågen och ända upp till manschetten. Detta för att tömma området på blod under operationen.
Ett stort skydd sätts upp så jag inte ser någonting av operationen.
Narkossköterskan sitter bredvid mig och talar om att hon har koll på blodtrycket och min syrasättningen hela tiden.
Kirurgen sätter en platta under min hand med hållare för fingrarna för att de ska hållas på plats. Men jag har så små händer och fingrar att han får lirka länge för att få det bra. Tummen hänger lös bredvid.
Jag känner hur tummen rör sig, hur det sliter och drar i handen, men ingen värk alls.
Vi pratar och skrattar under tiden. Och rätt som det är säger kirurgen att han nu ska dammsuga upp lösa som han skarapat bort. Att det går att dammsuga - hålet är ju bara några mm stort! Otroligt vilken utrustning det finns!
Det domnar, värker, sticker, stasar i fingrarna nåt enormt!
Innan han är klar sätter han i en ny lokalbedövning, så jag inte ska få så ont när bedövningen släpper.
Allt plockas bort. Jag får bandage med bomull under. Min hand flyttas upp på mitt bröst. Den känns bara som en stor klump - inte som min hand!
Efter ett tag börjar det sticka i fingrarna, det gör riktigt ont!
Sköterskan ber mig hålla i handen/armen så den inte faller ner. Det får absolut inte ske!
Jag ber henne flytta ner handen, då jag ju fortfarande är öm på bröstvårtorna.
Kanylen i vänster armveck har jag kvar då jag flyttas över från operationssängen till "min" säng igen.
Minst 1 timme måste jag ligga kvar på uppvaket, så de ser att jag kan röra på fingrarna och att fingrarna syresätts. Jag rullas in 10.25. Själva operation tog alltså över 1 timme!
Jag får kaffe och smörgås. Blir kissnödig efter stund. Frågar närmaste sköterska om jag får gå upp och kissa själv. Hon läser i min journal, ser sig omkring och frågar sen vilken sköterska som har hand om mig. Jaa du, en mörkhårig. Inte kommer jag ihåg hennes namn...
Hon (Iréne) kommer i alla fall och kollar i journalen, och jag får tillåtelse att själv gå till toaletten.
Efter ett tag får jag enormt ont under lillfingret. Det tilltar mer och mer. Klockan är då 10.55. Sköterskan ser på mig att jag har ont och frågar om jag behöver mer värktabletter. En annan sköterska frågar om det inte är bandaget som sitter för hårt. Men det är inne i handen det värker. Iréne ringer då upp min kirurg och får tag i honom på en gång. Hon kommer tillbaka med en kapsel med kemisk morfin. Det ska ge effekt inom 15-20 min. Jag känner igen den tabletten från min första bröstoperation.
Kl 11.15 kommer jag på att jag inte känner någon smärta mer :) Jag får efter en stund tillåtelse att gå och byta om. Ont i handen har jag, men jag lyckas få av mig alla kläder och få på mig mina. Men dragkedjan på munkjackan får jag inte upp med en hand. Hittar en sköterska på väg till väntrummet som hjälper mig.
I väntan på att kirurgen ska komma och lämna en rapport bläddrar lite i en tidning och känner hur trött jag är. Hoppas han kommer snart så jag får åka hem och sova! Jag somnar till och tittar upp när jag hör hur någon kommer in i väntrummet...bara en annan patient. Somnar igen, och blir väckt av en sköterska som säger att kirurgen nu är här...så hårt jag sov!
Lite lullig följer jag med honom in på ett rum. Han berättar vad han gjort. Och när jag frågar om det han rättade till kan ha orsakat min smärta och svullnad svarade han - kanske lite till en viss del... 3 ställen opererade han inne i handen. Där jag hade så ont under lillfingret hade han skrapat och dammsugit.
Om 3 veckor ska jag på återbesök. Inte blöta ner förbandet, men lorta ner det får jag. Handen ska hålls över hjärtat i 2 dygn. Röra på fingrarna. Lyfta båda armarna från axlarna mot taket 10 x 10 ggr/dag. Efter 1 vecka får jag ta bort förbandet. Men tejpen som sitter över de 3 titthålen ska sitta kvar till återbesöket. Jag får med mig 6 st tabletter Tramadol att ta de första dygnen mot smärtan.
1 tablett ihop med 2 st Alvedon. Om det inte hjälper får jag ta 1 st Ipren också.
2 st Tramadol till natten ihop med 2 st Alvedon.

Jag som skulle få duscha hela mig imorgon - efter bröstvårtsoperationen!!!
Nu får duschen bli med handen högt upp i plastpåse!

Jag slumrar mest hela första dagen. Kl 18.00 tar jag 2 Alvedon och 1 Tramadol. Blir sen så trött att jag knappt kan sitta upp. Försöker härda ut framför TV:n till 22.00 för att ta dubbel dos Tramadol enligt ordination. Men jag måste gå och lägga mig runt 21.30 och ställer alarmet för att inte missa tiden. Under natten mår jag lite illa och sover oroligt. När kl är strax före 2 tar jag ytterligare 2 Alvedon och 1 Tramadol mot värken - och även i förhoppning att illamåendet ska ge med sig.
Vaknar runt 8 och får hjälp att ta på mig kläder och nerför trappan. Äter några mackor och tror att illamåendet ska försvinna. Men hela dagen mår jag småilla. Ligger i soffan framför TV:n och sover mest hela tiden. Efter lunch går jag upp i sovrummet och vilar i sängen. När jag sen går nerför trappan igen mår jag riktigt illa. Hinner precis in på toan och spyr ner först hela handfatet och sen toan. Efter det mår jag mycket bättre. Ringer till avdelningen och frågar en sköterska om illamåendet kan bero på Tramadolen. Hon tycker jag ska fortsätta med den tabletten, för jag får inte ha ont efter operationen. Men jag tar Alvedon och Ipren resten av dagen. Illamåendet ger sig inte. Och jag är SÅ trött. Säger en vända på kvällen när jag ligger i sofffan. "Jag orkar inte må illa så jag sover istället". Inom 2 sekunder sov jag visst!! Nu i efterhand var det en rätt skön känsla, lite lullig hela tiden...och absolut ingen värk.
Ringer igen på kvällen till mottagningen och får prata med en annan sköterska. Drick lite varmt och avvakta. Blir det inte bättre till imorgon får du höra av dig! Men hur lång tid det tar för tabletten att gå ur kroppen vet de inte...!

Svårt att ligga pga värken både i handen och i brösten. Ingen drömroll precis!

Strax efter 17.00 mår jag BRA!! Kändes som jag vaknat upp som en ny människa!! Inget illamående alls!
Följer med en sväng med bil till ICA och handlar lite. Värken i handen tar i och P blir orolig att jag mår illa igen...men "bara" värk denna gång.

Onsdag mår jag rätt ok och solen skiner. Så jag tar en liten kort promenad på fm och en på em. Så skönt med frisk luft!!
Nu har livet återvänt!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar