tisdag 27 augusti 2013

Sista besöket med smärtteamet

Igår träffade jag en läkare på smärtenheten, rehab. Det var den sista av 4.
Första var en kurator, sen en arbetsterapeut, för 2 veckor sen träffade jag en sjukgymnast och igår då en läkare. Alla är verkligen handplockade för oss med långvarig smärta.
Läkaren, som 1980 utbildade sig inom smärta, är överläkare på smärtenheten.
Han berättade vad smärta är, hur det påverkar oss, frågade ut mig och sen undersökte han mig. Tryckte på punkter på huvudet, i ansiktet mm. Gör det här ont? Gör detta ont? Vad är ont? Hur ska det kännas? Klart det gör ont när någon trycker hårt på en punkt...
När jag sen fick lägga huvudet på sned åt vänster tryckte han på en punkt på höger sida. Ajjj skrek jag och höll på att hopppa upp ur stolen. Sen tryckte han på en punkt under höger axel. Ajjjj!!!! Det är alltså så det känns när det gör ont sa jag.
Sen fick jag ta av mig på överkroppen och lägga mig på en brits. Han kände över båda brösten/proteserna då jag ju har värk både under och ovanpå till och från. Han drog med fingrarna, och där det gjorde ont använde han en kall boll och rullade över onda stället. Men då kändes det inte.
Hmmm! Han fick mycket att fundera över. Kroppen är komplex.... Troligtvis har jag artros i AC-leden. Det är den lilla leden mellan nyckelbenet (Clavikeln) och skuldrans tak (Akromion). 
Han ringde till skelettröntgen för att försöka hinna få svar på sina funderingar innan vi ska ses på nästa möte - då med hela teamet.
Oj, 3-4 månaders väntetid på skelettröntgen. Det går inte sa han... 
Jag funderade på vad en överläkare på smärtenheten kan göra åt det...kan han skynda på tro?
Under tiden vi satt och pratade kom en sköterska in och sa att det kommit en remiss. Han bad om mitt mobilnr och sa åt mig att ha ljudet på - ifall de skulle ringa snabbt.
Magnetröntgen skulle inte hjälpa i detta fall, sa han. Det syns bättre på en vanlig röntgen.

Jag hann gå ca 10 min från USÖ när det ringde ett dolt nummer. Det var från skelettröntgen - Kan jag komma redan imorgon kl 15.00? Klart jag kan! Då blir min läkare glad sa jag, och sköterskan i andra luren skrattade. 

Apoteket i Tybble hade inte de medicinska plåstren hemma som min smärtläkare skrev ut. Men kassörskan bokade dem på sjukhusapoteket. Så imorgon när jag ska dit på röntgen behöver jag bara gå in på Apoteket, gå fram till kassa 3 och visa mitt leg. Ingen kölapp behövs! Perfekt!

På kvällen satt jag och läset lite om artros i nyckelbenet, och operation. Jag brukar inte läsa i förväg, brukar vilja höra svaret av läkaren själv. Men att i så fall operera bort en del av nyckelbenet... Jag hittade bra info, fast det är från en helt annan klinik, Art Clinic
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar