onsdag 19 mars 2014

Buktig och konstig protes!

Hjälp!!!

I går kväll när jag stod framför spegeln i sovrummet och klädde av mig reagerade jag på att det högra bröstet hade en skugga under vårtgården. Av någon anledning kände jag med handen under bröstet. Det var nåt som inte var OK.
När jag satte handen på ovansidan av bröstet och förde handen och huden upp och ner lite, så var det precis som en del av huden under bröstet inte följde med.
Det var en liten grop precis under, i linje från bröstvårtan mot naveln.
Min första tanke var att jag orkar inte med några mer problem. Jag vill inte att nån skär mer i mig!!
Sen kom en liten orostanke som jag sköt bort hela tiden. CANCER!!
Jag har ju gjort alla dessa ingrepp för att förebygga bröstcancer, men hundra procent är ingen operation...

Jag gick ner till Peder i vardagsrummet och han fick titta och känna. Nåt  konstigt höll han med om att det var. Skiiiit!!!

Det är bara några dagar sen jag kände på brösten och tänkte på hur mjuka de är nu. När jag trycker inåt med fingrarna så reagerar de precis som "riktiga" bröst med att det blir en liten grop inåt av fingrarna.  Om jag nyper lite försiktigt runt om brösten så får jag tag i hud. Det är inte alls stramt längre.
Men det var då det.

Peder följde med mig upp och la sig hos mig. Vi pratade och han kollade när jag låg ner i sängen om det syntes något annorlunda.
Om det var så här ett tag utan att jag märkt det...Då borde Peder sett något. För han ser mig utan kläder varje kväll, och kille som han är så har han ju koll på mina bröst ;) Jag tittar ju inte ner på de då jag ligger för att se hur de ändrar läge. Men det gjorde jag igår kväll!
I och med att de är mjukare nu så faller de åt sidan när jag ligger på sidan. Drar jag ihop armar och axlar så försvinner nästan glipan mellan de. När jag ligger på rygg så är de runda och fina.

Men nu syns förändringen mest då jag står upp. Så vi gick upp och jag böjde mig åt olika håll, bakåt, framåt, åt sidan, neråt...för att han skulle se om det syntes mer när jag gorde en viss rörelse. Han dokumenterade det i minnet och vi bestämde att göra om samma sak imorgon bitti innan han åker till jobbet.
Jag frågade hur hans dag såg ut, om han kunde komma ifrån ifall jag skulle få en tid imorgon och åka in.
Du är viktigare än mitt jobb, det ska du alltid veta. Ring så åker jag och hem och hämtar dig, men boka en tid om det går så jag hinner.
Min älskling. Jag är så glad att jag hittat rätt. Han lyfter mig, finns där och stöttar mig. Tycker jag är vacker trots alla skavanker och orkar med mig med all min värk, oro och sorg. Jag är bra lycklig!!

Jag kände mig rätt lugn nu, trots allt och kunde somna utan jobbiga tankar.

Peder kom in 06.30 och väckte mig och jag sov som hårdast tror jag. Halvt i sömnen ställde jag mig upp och han undersökte brösten igen.
Det är precis som det högra ändrat form lite igen tyckte både han och jag.
Jag kröp ner i sängen igen för att morna mig när han åkte till jobbet. Sen ringde jag till sköterskan på plastikmottagningen. 8.35 fanns en ledig tid så då blir jag uppringd.

4 kommentarer:

  1. Men lilla vän, hur har det gått? Vi har också bc i släkten och både jag och min syster har läst din blogg då vi känner att vi bör göra denna förebyggande bröstcanceroperationen.
    Uppdatera gärna så vi vet att allt gått bra.
    Kram från Uppsalatjejerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Usch vad jobbigt ni har det. Om ni känner och har övervägt noga så har ni nog inget val. Livet är för värdefullt.
      Lycka till och KRAM

      Radera
  2. Hur har det gått för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har inte varit här inne på länge.
      Allt är OK. Skriver ett inlägg snart.
      Kram på dig!

      Radera