fredag 4 september 2015

ÄNTLIGEN SKA MAMMOGRAFIN BLI GRATIS!

Igår kom ett glatt besked -


Avgiften för mammografi slopas i hela landet från den 1 juli nästa år, det föreslår regeringen i budgeten för 2016. Cancerfonden välkomnar förslaget då mammografi är avgörande för tidig upptäckt av bröstcancer. 
 Jag kopierar cancerfondens inlägg rakt av:

Avgiftsfri mammografi är ett första steg för att få fler kvinnor att gå på mammografi.
– Det här är en fråga som Cancerfonden drivit i många år. Det ska inte finnas några trösklar för att gå på mammografi. Ett högt deltagande ökar möjligheten att upptäcka fler brösttumörer i ett tidigt skede. Därmed får fler möjlighet att överleva bröstcancer, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden. 
Stockholms läns landsting tog bort avgiften den 1 januari 2012. Där ökade deltagandet med 6 000 kvinnor under de första åren, motsvarande 30 upptäckbara fall av bröstcancer, enligt en studie som gjordes av mammografiscreeningen i länet. Studien visade också att fler kvinnor i socioekonomiskt svaga grupper gick på sin mammografi när de slapp betala 140 kronor i avgift. 
Men det finns också fler insatser som visat sig effektiva för ökat deltagande. Därför uppmanar Cancerfonden Sveriges landsting och regioner att även förbättra informationen till kvinnor med annat modersmål än svenska, att införa påminnelser och vid inbjudan erbjuda förbokad tid samt att patienten enkelt kan boka om sin tid. 
– Landstingen behöver nu också se över möjligheterna att ta bort avgifterna vid andra screeningprogram, säger Stefan Bergh.

Nu hoppas jag att detta verkligen blir verklighet.
Fast verkligheten ser tyvärr annorlunda ut.
Min fd svärmor upptäckte en knöl under sitt högra bröst 2 veckor efter en mammografi.
Så jag litar inte helt på denna typ av röntgen.

Och trots att min familj var/är så drabbad så fick jag kämpa för att få genomgå mammografi, även då min lillasyster fick sin.
Jag ringde och ringde. Men nej, jag har inte upptäckt någon knöl...
Lite mer humanitet önskas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar