torsdag 19 maj 2016

INFO BRÖSTKONSTRUKTON




Tänk att jag fick ringa Plastiken och fråga vad som gäller efter min bröstoperation.

Sjuksköterskan som skrev ut mig missade tydligen ALLT!!!
För detta skulle jag fått vid utskrivningen. Men inte förrän jag började fundera på hur länge jag ska gå med min operationsbh tog jag kontakt med Plastikmottagningen. Jag trodde att det var sköterskan på återbesöket som glömt nämna detta då min förstoppade mage kom i fokus.
Annika på plastiken är helt underbar. Svarar fort, är alltid på hugget och så glad och trevlig. 

NU vet jag! En sportbh som inte lyfter brösten ska bäras i 12 veckor både dag och natt för att läkningen och resultatet ska bli bra. Det är alltså till och med den 29 juli. Jag får vid enstaka tillfällen bära en "finare" bh - för att känna mig snygg, hälsar Annika.

Under de 6 första veckorna ska jag inte lyfta tungt eller lyfta armarna över axelhöjd. Till och med 17 juni.
Jag ska vänta minst 6 veckor med gymnastik, löpning och hopp. Tidigaste 17 juni
Ingen fysisk träning av bröstmuskeln under de första 6 månaderna. Till och med 4 oktober


Tejpen på ärren under bysten ska jag byta var 10:e dag. Men om tejpen ser fin ut och sitter bra ska jag vänta längre mellan bytena. Allt för att inte störa läkningen.
Jag duschar med tejpen på och blåser sen torrt med hårtork så den torkar fort.
Ärren ska tejpas i minst 3-6 månader. För mig är det 4 juni - 4 oktober.
Både tejp och hög solskyddsfaktor ska jag ha över ärren det första året då jag solar. För att inte ärren ska bli missfärgade.

Mammografi bör jag vänta med till 1 år efter operationen. Alltså tidigast 4 maj 2017.

Jag får kallelse för återbesök till min plastikkirurg Mattias Ellmér 6 månader efter operatonen. 4 oktober.

Vid frågor ring 019-602 13 45. 

Mer info finns även HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar