fredag 10 november 2017

PIGMENTERAD IGEN

Idag är dagen D för att få färg på mina vårtgårdar och bröstvårtor igen.
Åter väljer jag själv att lägga mig på britsen för att få nålar med färg instuckna!

Sedan första pigmenteringen har jag haft Malin, som varit ensam pigmenterare på plastken.

Så här ser ärr, vårtgårdar och bröstvårtor ut före pigmenteringen.




 Ärren från senaste operationen sitter under brösten och de är så fina att jag inte vill göra nåt åt dem.


Idag får jag en ny tjej, Linda, upplärd av Malin.
Hon har läst på min journal och frågar om färgen jag senast hade var bra. Det tror jag, så vi kör på samma igen.

Rummet är jättelitet!!
Ombyggnation på hela USÖ gör att undersökningsrummet vi brukar vara i är stängd för just denna behandling.
Så först gör hon ena sidan. Sen får jag ställa mig upp och hon vänder sängen så hon kan göra andra sidan. 
Vem har sagt att det ska vara smidigt!



En liten skål är placerad i en svart behållare där färgen ligger.
Pigmenteringsnålarna träs igenom en plastpåse för att allt ska vara sterilt.



Här står alla små färgburkar. 
Kommer inte ihåg om min färg heter nåt på 5... men det är den vanligaste färgen för vårtgårdar berättar hon.


Hon avslutar med att tvätta med sprit och sen smörja in de pigmenterade områdena med fett.
Som avslutning får jag en tejp som ser ut som nät, en kompress som sätts fast med en hudvänlig kirurgtejp. 



Jag får en återbesökstid om 20 dagar för ifyllnad av vårtgårdar och även för att pigmentera ärren som går över brösten. Det var detta som gjorde så ont sist. Som en skalpell som skar ner genom flera lager hud. HUH!!!! 



Nu på morgonen efter tatueringen drar jag av tejpen, och det gör ju så ont!!
Kompressen följer med.
Sen tar jag en tvättlapp, blöter och låter vattnet droppa ner och lösa upp det lilla torkade blod som bildats så att den innersta kompressen ska lossna.


Jag smörjer med Helosansalva morgon och kväll och masserar in den lite försiktigt. 

Nu är det 6 dagar sen jag gjorde min pigmentering.
Fortfarande är det lite ömt på de tatuerade områdena och lite av de torra partierna börjar lossna.
Jag fyser nåt enormt när  denna bild tas, det syns hur knottrig huden är.
Så fort på med bh och tjock tröja nu!



Den högra vårtgården tog betydligt längre på sig på att släppa den torra färgen.
Dag 16 försvann det sista då jag provade en ny bh. 
Jag funderade vad det var för mörkt inuti bh:n. Hmmm skämdes lite, men den torra flagan ramlade bort och ner på golvet i provhytten.
PUH!

30 november

Dags för pigmentering nr 2.
Även denna gång har jag förberett med en kofta för att slippa ligga och frysa på britsen.
Och även denna gång får vi ett pyttelitet rum så sängen får vridas efter halva tiden.

Ojojoj vad ont det gjör denna gång.
Speciellt på det vänstra, precis där ärret går över vårtgården.
Jag svettas och kan inte andas pga smärtan.
Så Linda får pausa några gånger.
Ett alternativ är att smörja på Emblasalva för att bedöva området. Men då går inte färgen in så djupt och jag måste komma tillbaka en gång till.
Så jag biter ihop och svettas lite till!
Då Linda är klar och jag ska resa mig upp blir jag snurrig och får lägga mig ner igen.
Väl uppe ser jag i spegeln att jag är illröd i ansiktet av all smärta.
På det högra bröstet blöder det lite precis vid vårtgården in mot mitten.
Ändå var det inte den sidan som gjorde ondast.

Kameran åker fram och brösten fotas för att läggas in i min journal.

Ärren tatueras inte längre enligt Malin. Det gjorde hon förra gången på mig.
Så Linda ska kolla upp det.

Jag tar på mig blusen och ska knäppa koftan.
Men det ömmar så. Får gå med uppknäppt kofta och jacka.
Tyvärr är det för kallt utomhus så jag går och lyfter jackan utåt för att den inte ska trycka mot de nypigmenterade områdena.

Nu sitter kompresser som skydd och sedan ska Helosan smörjas på - som vanligt efter tatuering och pigmentering.
Börjar kunna detta nu.

Hihi, kunde hon inte satt kompresserna åt samma håll ;)


Linda frågade om det vätskade mycket efter förra pigmenteringen.
Nej, det var bara torkat blod jag fick blöta upp för att få av dem.
Redan nu, 1,5 timme efteråt ser jag hur mycket det vätskar...
Minnet är kort!!



2 kommentarer:

  1. Hej, en liten fråga, ska själv göra en förebyggande bröstoperation under våren, har du lagt ditt implantat under bröstmuskeln? vilken stl har du på ditt implantat? KÄnner du till om det finns någon som är bra på 3D tatuering av bröstvårtor i skåne?

    De blev super snyggt förresten :)

    Tack!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej; bloggen har strulat så jag har inte kunnat svara dig. Om du läser igen så är jag nyfiken på hur det gått för dig.
      Kramar Anni

      Radera