torsdag 13 januari 2011

Mammografi eller inte...

Idag ringde jag upp Plastikmottagningen igen ang om jag måste göra en mammografi före operationen. Sköterskan jag pratade med visste inte alls om det var nödvändigt. När hon gick in på Elmérs patientlista såg hon att jag låg överst. Alltså är det snart på gång...
Sköterskan ska prata med min plastikkirurg och höra vad han tycker, och återkomma till mig.
Efter det ringde jag upp bröstenheten på kirurgavdelningen och ställde samma fråga till den sköterska som svarade där och berättade att Göran Liljegren i somras sagt att han skulle ordna en tid för mammografi i god tid före operationen. Hon sa att det inte är någon praxis, men skulle prata med Göran Liljegren under em eller imorgon och återkomma till mig.
Sköterskan från bröstenheten ringde upp under em, hon förklarade att Göran Liljegren hade läst igenom min journal och han såg ingen anledning till att jag måste göra en mammografi nu.
Däremot blir jag snart kallad, då det är 2 år sen nu i januari sen jag gjorde mammografi senast.
Men vad händer om kirurgen hittar någon elak cancergen vid provtagningen? Borde det inte vara bra att veta om jag är bärare och i så fall hinna påbörja en behandling...
Självklart hoppas jag ju att det inte är så! Men tankarna går.

Nu börjar alla funderingar ploppa upp ang vad som är viktigt att förbereda inför tiden direkt efter operationen. Förutom att tvätta och stryka allteftersom, städa och handla hem... ja är det något speciellt som är bra att ha hemma. Soppor kan jag tänka mig, bara att värma.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Vilken stark person du ändå är som orkar skriva om din sjukdom. Kul att du är med i min utlottning. Soppor och andra lättlagade/lättsmälta rätter är säkert bra att ha hemma.
    Tänker på dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag gjorde min operation för knapp tre månader sedan. För min del var det inte så mycket som behövde förändras hemma. En pall kan vara bra att ha i köket, det kan vara svårt att sträcka på sig, kläder som är framknäppta behövs de första dagarna, sedan klarade jag av vanliga tröjor. Apoteket har bra framknäppta BH:ar. jag hade en som hette Carefix, Diana tror jag. Jag var noga med att göra mina rörelseövningar (sträcka armarna uppåt och utåt osv) flera gånger om dagen, och tycker att rehabiliteringen gick bättre än jag kunnat ana. Från andra dagen efter op. klarade jag mig på maxdos alvedon. Inga dränage. Svårast var att sova bekvämt och göra rörelser med tryck (knäppa säkerhetsbältet, spola på toaletten, skriva mm). Efter 2,5 vecka körde jag bil, men det gjorde ont att växla. Nu efter nästan tre månader känner jag mig nästan återställd, tränar som vanligt, fast det kan vara svårt med armhävningar, och har ingen smärta. Brösten ser OK ut och jag kommer nog att se helt normal ut när bröstvårtor är på plats. kanske ska tillägga att jag inte haft expanderprotes. Lycka till!

    Kram från en BRCA-syster

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar!
    Vad skönt att höra att du inte hade så ont.
    Vet du när bröstvårtorna ska "göras"?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har nyligen varit på ett återbesök hos en bröstsköterska. Allt ser bra ut och bröstvårtorna görs 9-12 mån efter operationen, får veta närmare efter återbesöket hos plastikkirurgen efter 6 mån. Har fått påklistbara bröstvårtor i sikilon för att få prova mig fram var jag vill ha dem, och för att använda dagligen om jag vill (men jag har inte provat dem ännu, det känns lite konstigt). Håller tummarna för dig att det ska gå bra! När jag kommenterade till sköterskan att det gått så mycket bättre och smidigare än jag trott att det skulle göra så var hennes kommentar att det är många som säger så, och det kanske kan vara lite stöd även till dig. Det är inga lätta saker vi går igenom, men vi har varandra!

    Lycka till!

    Din BRCA-syster (Anna)

    SvaraRadera
  5. Påklistbara bröstvårtor. Jag slutar aldrig att förvånas :) När vi fick våra bröst hamnade ju bröstvårtan där den hamnade, och det har jag varit nöjd med - även du skulle jag tro.
    Men det är bra att det finns hjälpmedel! Efter det vi går/gått igenom så behöver vi ju all hjälp och stöd vi kan få.

    Tack snälla du för dina stöttande ord. Jag ska ta med mig dem!!
    Kramar Anni

    SvaraRadera