måndag 24 januari 2011

Jag fick ett samtal från min plastikkirurg

Han började samtalet med att fråga hur jag mår...vad skulle jag svara på det? Jag är ju inte sjuk, det är ju inte därför jag ska opereras. Frågan kändes konstig, men jag sa som det är: jag mår bra men är allt lite nervös inför operationen.
Han ringde bl.a. för att jag hade sökt honom ang om jag borde göra en mammografi innan operationen.
Jag ställde frågan tidigare till både honom och min kirurg Göran Liljegren.
En sköterska lämnade svar från Göran Liljegren samma dag, så jag har inte reflekterat över att jag inte hört något från plastikmottagningen.
Och så ringer plastikkirurgen själv upp mig! Det var ju positivt!
Mattias Elmér sa även han att detta inte var nödvändigt, då operationen genomförs precis som på en bröstcancerdrabbad patient. Efter operationen skickas körtlarna till lab där de skivas ner riktigt tunt och kontrolleras under mikroskåp.
Skulle det, trots allt, visa sig att de hittar några cancerförändringar är det enklare för mig att påbörja en behandling innan protesen är på plats.
Men, om jag får en kallelse till mammografin innan operationen ska jag gå dit.
Jaha, det är ju inte mycket jag kan göra nu, förutom att vänta och se vilken kallelse som kommer först...

Mattias hade sen en fråga till mig: han undrade hur jag ställde mig till en protes med polyuretan???

Polyuretan var vanligt förr, men men togs bort då man trodde att ämnet kunde framkalla cancer. Ytterhöljet på proteserna fick då bara innehålla silikon.
Detta har det sedan forskats om och de senaste resultaten visar på att polyuretan inte framkallar cancer.
Det positiva är att dessa polyuretanbeklädda proteser lättare klarar kapselbildningen som uppkommer runt alla implantat och är kroppens sätt att avgränsa främmande material.
Inom inom 10 år går denna kapselbildning sönder hos ca10% av patienterna som har silikonklädda proteser. Detta kallas för kapselkontraktur. Bröstet kan då bli hårt, ömt och deformerat, protesen måste då plockas ut och operationen måste göras om.
En liten nackdel finns dock med dessa polyuretanproteser: under 8-9 månader kan brösten få en svag rosa ton, en liten rodnad. Detta försvinner sedan.
Inga problem alls för mig - brösten ska ju ändå inte visas upp utan bh!


Han beställer hem lite olika varianter och storlekar, så hinner jag fundera på detta i lugn och ro.

Jag frågade om han vet om det snart är dags för operationen och berättade att en sköterska sagt att jag står överst på hans lista.
Jaha sa han, det innebär att ..... nej jag törs väl inte säga nåt... vi ses nog snart....
Sen avslutade han med att säga att jag gärna fick ringa till mottagningen om jag har några frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar