tisdag 22 mars 2011

2:a återbesöket, 4:e påfyllningen - och jag får duscha nu!

Idag följde min mamma med mig till Plastikmottagningen och in på rummet. Jag ville att hon skulle se hur min påfyllning går till, och även ta lite kort när han fyller på med den gigantiska sprutan. Mattias sa att han tyckte det bra att hon var med. För det blir ofta en ensam upplevelse annars, som ingen annan riktigt förstår. Han pratade på och berättade vad vi hittills hade gjort och hur det idag skulle gå till. Jätteskönt att han tog sig tid att prata med henne.

Idag fyllde han på 90 ml i båda proteserna.

Här ser ni den gigantiska sprutan. Och mitt på mitt bröst ligger magneten med nålen som visar var påfyllnadsventilen sitter.Och jag är nu uppe i 280 ml (tror jag att han sa). De ser enorma ut nu! Men de är ju helt runda och sitter både högre upp och går längre ut mot armhålan än vad mina egna gjorde förut. Mamma kallade mig för Dolly Parton när vi gick därifrån...
Det finns plats för 500 ml berättade han, så än är det inte fullt.

Innan Mattias kom in så var där en sköterska som tog emot oss och förberedde inne på rummet.
Hon frågade hur det gått efter förra påfyllningen och hur bh:n satt.
När jag berättade att det inte fanns bh i min storlek på Apoteket gick hon och hämtade en ny till mig. Helt otroligt, jag hade tänkt fråga om jag kunde få köpa en av dem. Jättesnällt!

Mina provsvar från operationen hade nu kommit: Allt såg bra ut. Det enda det stod var att jag hade "stor tillväxt av körtlarna", inte ens Mattias visste vad som menades med det. Huvudsaken är att jag inte hade något malignt i körtlarna.
Så min operation gjordes i tid, eller i alla fall inte för sent.

Mattias tog nu bort tejpen, imorgon är det exakt 1 månad sen jag opererades, så den har suttit länge. Jag kände ingenting, helt plötsligt var de borta!
Mamma var med och tittade och fotade ärren.
Jag frågade Mattias om han tyckte att det såg bra ut, för är han nöjd så känner jag mig trygg. Och det ser jättebra ut!
Ärret på vänster bröst är ihop sytt som ett smalt streck, medan det högra är lite mer knövligt.
Först om 2 år vet vi hur det slutliga resultatet blir. Men då har jag en bröstvårta och en vårtgård där, så det får vi aldrig se.
Det vänstra bröstet är "platt" mitt på och är fortfarande störst pga av en vätskesamling. Om den inte trycks ut nu så fixar Mattias det vid nästa operation.
Mitt högra bröst har en rundare profil.
Han gav mig nu tillåtelse att duscha med tejpen på!
Den ska bytas 1 gång per vecka nu, och ska jag passa på och duscha när jag är utan tejp också.
Jippie. Vad skönt!!!
När jag frågade vad tejpen heter som jag ska använda, så sa sköterskan att jag får en av henne innan jag går. Vilken service!

Jag fick en hudfärgad rulle, jättebra.

Protesen kan vid varje tillfälle fyllas på tills brösten blir vita, då är de utspända till max. Men så mycket har jag aldrig fyllt på hittills.

När jag är nöjd med storleken ska det gå minst 3 månader innan expanderprotesen tas ur. Detta för att min hud ska töja sig så mycket, och för att den ska "fixeras" i den storleken. Om man sätter in silikonprotesen för tidigt finns det risk att huden krymper till protesens storlek, och det blir jättestramt.

Innan vi gick därifrån fick jag med mig papper att lämna vid Provtagningslabbet. 2 rör blod tog de, för att kolla upp de dåliga värdena jag hade vid utskrivningen.
Min labbsköterska hade svårt att få blod. 2 ggr försökte hon med 2 olika blodådror i armvecket, och det gjorde ont. Hon sa då att det inte kom någonting och provade istället med en ådra på handen. Ajajaj vad ont det gjorde! Men nu gick det i alla fall bra!
Mamma och jag avslutade med kaffe och kaka på caféet innan vi gav oss ut i stormen. I dessa lägen önskar jag att jag inte har så långt hår. Mammas korta ligger på plats och inte för ögonen hur mycket det än blåser.

Jag har återigen värk, det känns som ett bälte som stramar enormt runt brösten, tungt att andas och ont bakpå båda skuldrorna. Några gånger idag har jag även fått som en rodnad i ansiktet och det hettar.
Jag är enormt trött och frusen.

2 kommentarer:

  1. Gud vad mycket du fyller i per gång! Skönt då får du det gjort snabbt. Tänk vad olika vi alla är. Själv kunde jag bara fylla 30-50 ml per/vecka eftersom jag fick jätteont efteråt. Har för mig att det var en axel som bråkade bland annat.

    SvaraRadera
  2. Gjorde det ont för dig så du sa stopp vid 30-50 ml? Eller var det din plastikkirurg som bestämde? Jag har förstått att det är väldigt olika.
    Hoppas du inte känner av nerven längre, för det var väl en nerv som gjorde ont för dig har jag för mig.

    SvaraRadera