onsdag 14 december 2011

Mina nya permanenta bröst är på plats!

ÅTERBESÖK
Det blåser halvt storm och regnet piskar på oss när vi beger oss till USÖ och Plastikavdelningen på tisdagen den 13/12- självaste Luciadagen!
Jag behöver inte sitta i väntrummet länge innan jag blir uppropad och får gå till ett rum till vänster. Det är en äldre kvinna (runt 60 år) som visar in mig. Min "chaufför" följer med in, och sköterskan frågar om det är min gubbe som är med. Gubbe och gubbe...han är tre år yngre än mig. Ja, men det är väl din man i alla fall, frågar hon vidare. Nej, vi är inte gifta. Vad tror hon egentligen...att jag hittade nån i väntrummet som jag plockade med mig in :)
Hon frågar om det är första återbesöket efter operationen,  och om jag har någon ny bh med mig. Men jag har inte fått någon info om att jag skulle ha med mig en egen bh! Hon blir även förvånad över att jag fått vänta så länge på återbesöket. I vanliga fall är det efter 10-12 dagar det skulle varit 4-6 dec, men Mattias hade ingen tidigare tid.Jag får ta av mig på överkroppen och lägga mig på britsten. Hon lossar på alla bandage, och drar sen bort tapen över ärren...jag håller andan, men det gjorde inte så värst ont! Hon spritar rent med bomullspads och ser att jag har en liten kvissla på ena bröstet. Den får jag order om att klämma ut i duschen sen. Egentligen är det ju mer märkligt att det inte var mer finnar...så länge som huden varit instängd. Jag ser att jag har kvar blåa streck runt brösten, de ritade Mattias precis innan själva operationen med en spritpenna, och de kommer väl slitas bort när jag duschar.
Mattias kommer in frågar hur det har gått efter operationen, hur jag upplevde det både på USÖ och hemma. Jag sa som jag känner - att denna operation kändes jättebra. Då jämför jag med den första i februari!
Vill du ställa dig upp och titta på dina nya bröst i spegeln frågar sköterskan? Nja, jag hinner väl se dem många gånger... Mattias ber mig i alla fall att jag ska ställa mig framför honom så kan titta på dem, känna på dem och frågar mig sedan hur det känns. Jag går då fram till spegeln och får för första gången se mina bröst - de som jag nu ska ha i många år :) Det känns jätteskönt, och de tar inte emot när jag rör armarna framåt - det var en önskan! De är knappt blåa heller! Mattias berättar att ärren står utåt, och ska så göra tills stygnen tas bort. Stygnen håller fast ärren i sitt läge, eftersom ärr har en tendens att sjunka inåt.
Jag blir sen fotograferad från 5 håll - "som vanligt" :).
Sköterska säger att jag nu ska använda en bh med bygel, det för att få ett snyggt avslut på brösten och för att de ska hamna i exakt samma höjd. Hon går för att hämta en ny op-bh till mig. Mattias berättar att jag måste vara noga med att ha en sportbh med kupor när jag ska träna, en som sitter stadigt. Det får inte vara en "Stay in Place" som trycker in proteserna. Likaså måste jag kolla noga när jag köper bh så bågarna inte trycker på proteserna. Han visar på sin överkropp hur bågen ska gå...han ser lite besvärad ut och kollar mot sköterskan som plockar med några papper - men av henne får han ingen hjälp. Jag frågar då om det inte är svårt att veta om bygeln trycker på, om jag inte har någon känsel. Men då får jag känna med fingrarna och följa protesernas form och jämföra med bygeln.... Sköterskan lägger min gamla bh i en påse och ger den till M. Den är så svart, så ni får ta hem och tvätta den!! Jag vet faktiskt inte om jag ens vill tvätta den...fick ju en ny på mig nyss som jag kan ha på nätterna. Ja ja, den får väl följa med hem så får jag se hur jag gör med den. Ärren ska jag fortsätta att tejpa fram till nästa op - när bröstvårtorna ska fixas. Den ska bytas 1 gång/vecka.
Mattias tittar strängt på mig och säger att jag i minst fyra veckor till måste hålla armarna under axelhöjd. Det är ju så svårt, jag glömmer hela tiden bort mig och sträcker mig efter saker... Vad mycket lättare det vore om smärtan sa emot då!!
Nästa operation planeras att bli i februari/mars, så att jag ska ha mina bröstvårtor till sommaren. Perfekt!!
Men det där med datumet tar jag med en nypa salt - vis av erfarenhet :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar