tisdag 6 november 2012

Hepatiti A och sjukgymnastik

Måndag kl 11.15 har vi tid för vaccination på Läkgargruppen - hepatit A.
Googlade runt för att se om man får ta den sprutan med infektion i kroppen. Bara man inte har feber över 38,5 grader så går det bra. Skönt!!
P hämtade mig och vi fick gå in till sköterskan på en gång. Jag fick sticket i vänster arm. Vi dividerade lite då hon frågade om jag var högerhänt...jag är ju redan nedsatt av värken i höger hand - kommer jag få ont i vänster nu?? Men det var ingen fara, möjligtvis skulle jag få lite värk i armen, men inte så jag påverkades. Om 6-12 månader ska jag ta del 2 av detta vaccin, sen har jag fullgott skydd i ca 30 år. P hade redan tagit båda sprutorna...vilket han hade glömt ;)
Efteråt gick vi till Gröna Grodan och åt lunch. Sen skjutsade P ner mig till handkirurgen på USÖ för ett besök hos min sjukgymnast.
Hon mätte upp rörligheten i höger hand med verktyg för att se rörligheten uppåt och nedåt när handen vilade över bordskanten. Även vridningen höger/vänster.
Tog bussen hem, vilket jag fasade lite för pga ryggvärken. Att gå var inte att tänka på, och så regnade det ute nu!
Senare på kvällen åkte vi och handlade. Jag har så ont i ryggen att jag får gå framåtlutande...eller genom att skjuta fram höften. Då ser det ut som jag skitit på mig säger P...
Huvudvärken sitter i och jag har svårt att sova pga värk i ryggen och ömhet vid stickhålet.
Provar att ligga helt plant utan kudde, med kudde, med 2 kuddar, höja upp huvuddelen lite på sängen. Vrider mig från höger till vänster sida utan att nudda sängen med ryggen - så håller jag på hela nätterna. Inte konstigt att jag inte känner mig utvilad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar