tisdag 26 februari 2013

Dags för andra pigmenteringen

Idag var det så dags för den andra kompletterande pigmenteringen.
Jag tog en solig promenad i -4 grader med ett skadat knä. I lördags halkade jag omkull och då jag inte törs ta emot mig med händerna fick det högra knät ta hela smällen. Jag reste mig försiktigt upp igen - man fötterna for iväg på isfläcken igen och knät fick sig en till rejäl smäll. Har haft rejält ont och det är svullet och knastrar när jag rör eller vrider benet det minsta. Men envisheten är inte alltid bra! Sista biten fick jag bita ihop rejält och ta små, haltande steg på den isiga, ojämna gångbanan längs Svartån.

Jag träffade min sköterska Malin när jag stod i kassan. Hon frågade hur jag kände inför att ha med två AT-läkare under behandlingen. Jag behövde inte alls känna mig tvingad, för hon hade en likadan behandling inbokad efter mig. Jag sa ja, det är klart de får vara med!
Jag förvarnade de båda receptionisterna om att P skulle komma senare och att de skulle hänvisa in honom till mig på sal 5.
Idag fick jag gå in i ett op-rum. Förra gången var det rummet uppbokat så vi var på ett vanligt undersökningsrum då. Nu fick jag hänga in mina kläder i ett skåp och ta på mig en vit rock och en mössa.
Uppklädd och snygg steg jag in i salen och hälsade på de båda AT-läkarna. Malin berättade då att hon glömt att skriva in vilket färg jag hade fått på förra pigmenteringen... Ganska snabbt hittade hon rätt.
Det är rätt intressant att ha AT-läkare med inne på rummet. Jag har haft det några gånger nu och tack vare att de frågar och sköterskan/läkaren berättar extra mycket runt omkring så får även jag veta mer.
De båda tyckte det var intressant att få vara med mig, för på fm hade de sett hur ett par bröstvårtor byggdes upp - på precis samma sätt som mina :) Så nu fick de se resultatet efter några månader!
Jag bad Malin göra vårtgårdarna lite större, och lite mindre runda. För de såg för perfekta ut förut tyckte jag... Hon ritade lite på fri hand och började sen den "hårda" behandlingen. Idag hade hon 7 nålar i den första som hon markerade vårtgårdskanten med och även lite på själva vårtgården (så gjorde hon inte sist). Den som hon sedan målar med har 9 nålar. Ajajajaj även idag!!!!!
P hade sprungit runt på både våning 3, 4 och 5...ingen visste nåt om mig. Jag hade min mobil inlåst i klädskåpet så jag varken hörde ringsignalen eller sms:et. Till slut efter 20 min fick han tag i en sköterska som visade in honom till mig. Då var P-tiden slut, så han kollade på det bröstest som var klart, kramade om min hand och pratade lite med Malin innan han var tvungen att springa ner till bilen.
Knappt 2 timmar tog det idag. Och jag var helt slut efteråt. Reste mig lite för häftigt upp från sängen så det började snurra.
Vi bokade upp en ny tid om ca 3 veckor, då hon ska pigmentera de 4 synliga ärren efter dränagen och ev ärren på brösten - om jag vill då! Känner jag att jag vill göra om själva vårtgårdarna mer så fixar hon det då också. Hon är otrolig! Vill verkligen att jag ska bli nöjd :)
Hade rejält ont efter behandlingen och gick dubbelvikt och haltande ut till P som satt och väntade i en nytvättad bil :)
Han tyckte inte att hon gjort vårtgårdarna så mycket större som jag hade pratat om och visat honom. Visserligen fick jag titta i en liten spegel efteråt...men jag hade så ont och kollade nog inte så noga. Hon får bättra på det nästa gång i så fall!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar