måndag 4 mars 2013

Öm vårtgård, svullet knä/ben, nackspärr - vilken vecka!!

 Efter den här andra pigmenteringen av bröstvårtor och vårtgård har jag ont på övre delen av den högra vårtgården när jag smörjer in med Helosansalvan. Fortfarande, fast det nu nästan gått 1 vecka!
Så mycket större tycker jag inte hon har gjort vårtgårdarna. Men jag får fundera på om det gör nåt, kanske duger de så här. Det gör ju sååå ont att pigmentera!
Nästa gång är det ärren på båda brösten, och 4 ärr under varje bröst efter dränageslangarna som ska få lite pigmentering.
 Och mitt stackars knä som jag skadade förra lördagen har bara blivit värre och värre.
På tisdagskvällen var jag helsvullen på knät och en bit ner på benet. När jag sen skulle prova att ta mig ut i solen en sväng snörade jag på mig mina kängor. Oj vad tjock jag var över vristen! Haltade försiktigt nerför trappen och ställde mig mot garageväggen i lä för att få lite sol i ansiktet - så härligt!!!
När jag sen kom in kollade jag foten och benet. Själva benet i smalbenet syntes inte alls, vristen var jämntjock och foten alldeles svullen. Till och med tårna såg lite korvliknande ut. Det var ännu svårare nu att ta mig runt i huset då det värkte varje steg pga att jag inte ens kunde böja foten.
 Dagen efter på torsdagen hade jag en tid hos mig sjukgymnast på fm. Då kan hon titta på benet/foten.
D hämtade mig och skjutsade iväg mig - då jag ju inte kan köra bil själv med det onda benet.
Det krasar när jag vrider benet lite och när jag vickar på foten. Så det är nog rejält svullet inne i knäskålen. Min sjukgymnast föreslog vila, högläge och att jag skulle köpa en kylpåse att dämpa svullnaden med.
På apoteket frågade dem om jag hade skadat mig idag. Nej det är ju 5 dagar sen nu! "Vi är ju inte 15 år längre, så kroppen läker inte lika fort längre... ;)" fick jag då till svar :) Och när jag berättade att jag dagen innan gått en lång promenad ner till USÖ fick jag order om att ta det lungt NÅGRA DYGN nu, för det har jag igen!
Kylpåsen förvaras i frysen och mjuknar och formar sig över knät. Det är jätteskönt så länge knät är kallt. Men så fort värmen kommer tillbaka kommer även värken tillbaka.
Vi har haft vår, nästan sommarvärme i helgen - och jag får inte gå ut på nån promenad - bara sitta still och ta det lugnt!!! Ett tag räknade jag nästan alla som gick förbi...jag vill ju också ut och njuta av en solig promenad. Jag vet att jag hinner, det kommer fler fina dagar. Och våren är inte här än. Nästa vecka har de lovat ner mot -12 grader...Nu i helgen har jag suttit med uppkavlade byxben, barfota och i linne :)
 Jag har ätit värktabletter, särskilt till nätterna pga värken. Helst vill jag inte äta mer av dem, då jag ätit konstant under så lång tid nu. Det är svårt att sitta då knät värker. Vrider och vänder på mig hela tiden framför TV:n med foten mot golvet, under soffbordet, på soffbordet, sittandes halvt på sidan... Att stå går bättre, då har jag hittat ett knäande läge som går bra. Lika så att sova på sidan, det avlastar knät skönt.
 I söndags vaknade jag med en enorm värk bakom höger nacke. Det kändes mer och mer. P försökte massera lite försiktigt, men det satt djupare. När jag kände att jag inte kunde böja huvudet bakåt och inte åt höger sida kände jag igen symtomen - nackspärr!!!
Kylpåsen jag köpte går även att värma. Så nu kokar jag upp vatten och la ner den kastrullen för att få värme på nacke/axel istället. Hemma har jag vetevärmare till detta, men jag kan ju inte släpa på allt mellan mina boenden...
Fördelen med att nacken nu värker nåt enormt är att värken i knät och i handleden inte känns så mycket. Kroppen klarar bara att koncentrera sig på den värsta smärtan - tack och lov!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar