tisdag 19 mars 2013

Vattengymnastik och pigmentering nr 3

I fredags var jag på bassängträning/vattengymnastik efter att fått remiss via min sjukgymnast på Handkirurgen till en sjukgymnast på vårdcentralen. Ett litet möte på vc och så kom en tid veckan efter till bassängträning.
Jag är så stel i hela överkroppen, speciellt över ryggpartiet och har så varit i drygt 3 år nu sen jag fick mina expanderproteser insatta.
Värken efter dem och värken i höger hand har gjort att jag emellanåt har en nästan outhärdlig smärta på en punkt bakom höger axel.
Efter den senaste titthåloperationen i handen fick jag övningar att göra med ett gummiband. Vissa övningar förvärrar värken i handen. Det var detta som ledde till bassängträning. Så nu hoppas jag att den träningen kan mildra smärtan på alla delar...hoppas!!
På fredagens träning tog jag det väldigt lugnt då det var första gången. Vissa övningar ska jag ha en boll till hjälp, men det avvaktar jag med. Redan efter några timmar kände jag av träningsvärk i höger axelparti - så nog var det effektivt!
Idag var det så träningspass nr 2. Efter en natt med lite sömn och smärta bakom höger axel kändes det skönt att ta bussen ner till USÖ när snöflingorna föll och det var - 7 grader ute. Bassängen lindrar direkt. Jag står så vattnet når över axlarna och värken försvinner på en gång. Jätteskön känsla. Efter 25 min steg jag upp och tog en dusch. Redan då var jag stel och hade värk. Svårt att tvåla in hela ryggen, och även att smörja kroppen efteråt.
I em ska jag tillbaka till USÖ, till Plastiken och träffa Malin. Jag skulle vilja att hon ändrar storleken på båda vårtgårdarna åt vissa håll, så allt ser mer centrerat ut från vårtorna sett. Som det ser ut nu är brösvårtorna ljusare än vårtgårdarna...Ska kolla med henne om det ska vara så.
Nästa vecka har jag tid hos min plastikkirurg och han ska få rätta till ärren på höger bröst som bullar ut sig lite i ändarna. Därför funderar jag på om Malin bara ska få pigmentera ärren efter dränagen, 4 på var sida ut mot armhålan. De 4 som satt på insidan av brösten är inte lika iögonfallande, och 2 av dem tror jag inte ens syns längre... Får kolla det hos henne sen under stark lampa.

1 kommentar:

  1. Den bästa formen av rehabilitering är vattenträning. Vår ryggrad belastas då inte, så att träna är mycket lättare och roligare.

    SvaraRadera