söndag 29 september 2013

4:e dagen och något bättre?

Hela natten låg jag och tittade på klockan. Väntade på att det skulle bli dags att få ta nya värktabletter.
Fy!! Jag hoppas verkligen detta är kulmen på detta. Jag orkar snart inte vara kvar i min kropp. 
När jag måste gå på toa: börjar med att väcka min sambo, hissar upp huvuddelen så jag sitter nästan helt rakt upp, fotdelen sänks, kuddarna under knäna tas bort. Sen börjar helvetet med att försöka resa mig ur sängen. Det värker och stretar runt hela magen!
Jag kämpar mig så långt ut mot sängkanten det går. Spjärnar med benen mot/under sängen. Nu är ryggen bättre, så två armar runt mig som puttar på gör att det går snabbare. När jag får hjälp att ta ner benen på golvet går det också snabbare. Det gör att smärtan blir lite mindre i alla fall!

Efter frukosten tog vi oss ut på en liten promenad runt lekparken och bortåt. Sakta, sakta gick jag. Värken på höger sida gjorde att jag höll armen mot magen. Efter ett tag fick jag ont i den axeln och provade då att låta armen hänga neråt. Men det högg till direkt och smärtade på höger sida...
Solen värmde så gott när vi kom tillbaka, så jag lyfte ansiktet mot himlen och njöt ett tag :)

Jag är rörligare i armarna nu. Och Peder sa att jag ser piggare ut, hela kroppen och ögonen signalerar det. Ja, nu måste det ju vända!

Jag började känna mig lite snurrig och illamående. Så Peder fixade lunch. 
Vi åt i uterummet där solen värmde gott ☀️
Eftteråt var jag fortfarande lite snurrig. Trodde innan att det berodde på att jag var hungrig. Men fick Peder att hjälpa mig upp till sovrummet och bädda ner mig. 
Han hade bäddat rent :)

Om jag hissar upp huvuddelen och sätter mig precis längst upp kan jag lättast komma upp på sängen. Även här smärtar magen nåt enormt! Och när benen ska upp tror jag hela magen ska spricka!!!
Peder lägger 2 kuddar under mina ben när de väl är uppe. Sen hissar han ner huvuddelen sakta så jag hinner parera med ryggen så det ska göra så lite ont det bara går!

Det känns som jag har en stor svullnad mitt på ryggen nedanför midjan som värker enormt när jag lägger mig på rygg. Detta började i fredags. Men det finns ingen synlig svullnad, så det måste vara nåt invärtes. 
Fotdelen hissar jag sen upp lite för att motverka ryggont då jag är så svankig!

Jag fick mobilen på ena sidan och boken på andra. Men jag somnade direkt. 
Vaknade nån timme senare av ett sms, typisk! Jag sov så skönt. 

Låg och drog mig lite och njöt av solen som sken in. Fönstret stod lite öppet så fågelkvittret höll mig sällskap :)
Jag kan aldrig ligga och vila dagtid. Bara när jag är sjuk, eller som nu - när kroppen säger ifrån. 
Några barn cyklar förbi och deras glada skratt och småprat får mig att le där jag ligger i sängen med min smärta :)

Panik!! Kissnödig! Som tur är har jag larmknapp även hemma - mobilen :)
Ett samtal, några snabba steg uppför trappan, sen hela den jobbiga proceduren med att komma upp och ur sängen... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar