måndag 30 september 2013

Ont av biltur och kuratorsamtal

Igår kväll lyckades jag få till en halvsittande ställning i soffan... En mjuk kudde bakom ryggen - som inte ens får nudda min rygg pga smärtan! - och så en stelare soffkudde ovanpå den så överdelen av axelpartiet och huvudet lite försiktigt kunde luta mot den. Skönt? Nej!
Men lite stöd gav det i alla fall då det är jobbigt för hela kroppen att sitta rakt i soffan under en längre tid. I natt har jag haft så ont i ryggen. Svanken värker nåt enormt! Jag får alltid ont i svanken av att ligga på rygg. Och nu har jag knappt nåt alternativ. Försöker spjärna och spänna kroppen för att lägga mig lite, lite på ena sidan. Bara själva spänningen innan jag ens har lyft/vänt kroppen gör ONT!!! När jag väl vänt mig lite kan jag ligga så ett tag och dåsa. Sen värker det på den del av överkroppen som ligger mot sängen. Jag hissar upp och ner huvuddelen och fotdelen för att försöka hitta ett läge där det inte gör ont i ryggen. Försöker hitta ett läge där inte varenda organ i kroppen skriker av smärta. Jag blev väckt av att Peder hängde över mig i sängen för att nå mina tabletter. Klockan var 5.43 och då jag legat med värk så länge hade jag inte kollat klockan - kl 5 skulle jag ha tagit mina tabletter. När Peder kom hem från hockeybockeyn passade jag på att "larma" för att få hjälp upp och kissa. Sen la jag mig igen och småslumrade lite. Krånglade mig upp och tog på mig morgonrocken. Tvättade de små delarna av armhålorna som är synliga under bandagen. Deo och hudkräm har jag står nere på köksbordet för att kunna ta på mig lite vid behov. Smärtan när jag går och rör mig får mig så varm, så då är det skönt att ta på lite extra deo ;) Peder kom hem för att skjutsa mig till min kurator. Han fick då hjälpa mig på med joggingbyxor. Halkstrumpor sover jag i för att komma ur sängen nattetid. Och de är bra även dagtid när jag går i trappan. Jag lyckades krångla mig in i bilen med Peders hjälp. Fy sjutton vad det gör ont att vrida överkroppen, spänna den, lyfta benen. Ajajaj!! Sen kan jag ju inte luta mig i bilen. Får sitta snett framåt mot mitten, kan i alla fall ha bälte på mig! Väl framme så fick Peder lyfta ur mig ur bilen den sista biten, för att jag skulle slippa den värsta smärtan. Efter samtalet hos kuratorn fick jag sitta i entrén och vänta ett tag på skjuts hem. Lika jobbigt att komma i och ur bilen då. På vägen hem hade jag så ont att det började flimra för ögonen. Alvedonen är nästan slut hemma, så Peder hoppade in på Coop Änggatan och köpte en ny förpackning. Väl hemma hjälpte han mig med att ta fram 2 Alvedon, 1 Tradolan och 1 glas vatten. Nu var värken hemsk! Bilresan och samtalet tog all kraft! Det blev för mycket. Han värmde lite korvsås och wokade grönsaker åt mig. Jättegott!!! Men då han småpratade om sommarsemestern och lite annat märkte han att jag hade för ont för att ens kunna lyssna... Han fick stå för sprallighet och prat under lunchen idag! Kaffebryggaren förberedde han innan han åkte tillbaka till jobbet, så jag kan sätta på den när jag blir sugen. Det är mycket planerande. Och det gäller att jag hinner tänka på allt medan han är hemma hos mig! Imorgon innan han åker till jobbet får han hjälpa mig upp och kissa och ta på mig byxor. Sen får jag lägga mig med byxorna på, annars får jag utan tills han kommer hem från jobbet...Och det vill jag ju inte. Synd att det inte är sommarvärme ute.. :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar