tisdag 1 oktober 2013

Värre värk och ingen sömn

Igår kväll tejpade jag fast lappar på toalocken - Fäll INTE ner locket :)
Josefin kom till oss idag - och när jag hade gått upp på övervåningen för att göra mig klar för sängen hade hon stängt locket. Hon sov så jag ville inte ropa ner till Peder. Det var bara att kämpa sig nerför trappan och gå på toan i hallen..
Natten har varit hemsk! Min svank smärtar nåt enormt! När klockan var efter 3 fixade jag inte värken längre. Jag tog min kl 5-dos och fick lite vila i alla fall sen.

Ligger lite på höger sida med täcket lite som stöd under rumpan...gör ont efter ett tag. Lägger mig på rygg - gör ont hela tiden. Stånkar och vänder över mig på vänster sida med höger hand och handstöd som stöd under rumpan...går ett litet tag..
Stackars Peder kan ju inte heller sova när jag har så ont och bökar runt så!!
Han sa innan han gick upp att han kommer hem efter hockeybockeyn och hjälper mig upp och tar på mig mina byxor, så får jag vila ett litet tag till.
Idag hade plastiken telefontid för rådgivning till sköterska 8-10 fick jag se under frukosten. Då var klockan redan över 9 så jag ringde direkt. En trevlig sköterska svarade och jag berättade om min op, om mitt samtal i fredags ang smärtstillande och att jag nu behöver nåt starkare. Du lär vara både blå, grön och gul under gördeln - så bli inte rädd!
Hon kollade i min journal och sa att hon skulle prata med Mattias och återkomma till mig runt lunch. Hmmm, tänkte jag. Så sa sköterkan i fredags också...
Men hör och häpna! 4 min efter att jag lagt på ringer ett okänt nummer. Det är Mattias Elmér :) Han ville med egna ord höra hur det har gått för mig. Och han bestämmer sig för att jag nu får äta Ipren i och med att det nu gått en tid sen operationen. 1 tablett x 3. Alvedon ska jag ta 2 tabletter x 4. Och så OxyNorm, max 8 tabletter per dag. De är starka, så jag ska ta 1 tablett, vänta 30 min och se om jag behöver mer smärtlindring. Han skriver ut den svagaste.
Jag passade på att fråga om min gördel. Den ska jag ta bort ikväll och duscha. Skulle förbanden tas bort endast om de lossnade i duschen, eller skulle jag ta bort dem ändå? De ska bort, så jag inte får klåda av klistret de sitter med.
Och min gördel kan jag vila från ett tag efter duschen så huden får lufta. Sen ska jag ha den på i 3-4 veckor, lufta emellanåt.
Han skriver ut Alvedon och Ipren på recept också!! Vilken ängel han är :)
På torsdag ska jag på återbesök till en sköterska på plastiken - då följer hon upp detta.
Peder kommer hem på lunch idag och hämtar då ut mina recept.
Hoppas, hoppas, hoppas jag kan få sova inatt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar