onsdag 9 oktober 2013

Besiktad och godkänd. Foton efter 2 v

Förra veckan då var jag på återbesök på Plastiken hade jag jätteont. Därför fick jag en tid till Mattias som idag.
Igår kväll började smärtan avta lite. Till natten tog jag 'den stora' dosen. På natten sov jag nästan hela natten!! 
Tog inga tabletter förrän på em idag, och då bara 2 Alvedon och 1 Ipren.Vilken totalvändning!
Först tänkte jag ringa plastiken och säga att jag inte behövde tiden idag..
Mattias sa att beslutet att komma trots allt  var bra. Nu fick han chans att undersöka mig ordentligt.
Ryggen är inte alls lika blå och svullen längre. 
Men de 2 långsmala såren och blåmärket jag har på höger sida vet han inte varifrån de kommer. 
Då jag berättade hur ont jag haft frågade han om jag ens hunnit njuta av mina bröst... Nej det har jag inte. Smärtan förtog glädjen över att han fixat det högra bröstet ju! 
Jag bad att han skulle titta på ärren där vi klippt bort stygnen. Några knutar är nämligen kvar precis i kanten av huden och de kommer försvinna allteftersom. Men han skulle be en sköterska titta över ärren samt sa åt mig att tejpa dem under några veckor...jag har glömt hur länge han sa...
Sen undrade han om jag fått tid för återbesök till honom (då detta ju inte var inplanerat). Efter jul tänkte jag få komma sa jag. Jag skulle kolla med sköterskan så jag stod med på listan innan jag åker hem. 
Gördeln jag har skär in på ryggen, den viker sig. Så får jag absolut inte ha sa han. Får nog ge mig ut och kolla efter en bättre. 
Han tyckte det var lika bra att passa på att fotografera mig nu när jag ändå var där :)
Framför en 'fin' vit vägg fick jag ställa upp mig: helt från sidan, vända halvt framåt, framifrån, halvt åt vänster sida, från sidan halvt mot väggen, mot väggen och sist halvt från sidan med ansiktet mot väggen. Puh! Jobbigt att vara fotomodell :)

Två sköterskor kom in för att kolla på stygnen, och ta bort de nere vid höften efter slangen. De hade jag inte vågat mig på!
Ena sköterskan var ny, hon rådfrågade och klippte trådarna. Sen sa den rutinerade sköterskan att jag skulle ha häften på ärren. Hon undrade även om jag hade nån kvar hemma. Men den rullen är slut efter allt tejpande. Så nu fick jag en smal rulle. Då är så frikostiga!
Jag har tidigare fått operationsbh och gördel här :)
Den 'nya' sköterskan plåstrade om mig och frågade lite försiktigt vilken typ av op jag gjort. När jag sa en förebyggande bröstoperation trodde hon jag gjort det på ena bröstet. Jag berättade då att båda mina bröst tagits bort, skrapats ner till skelettet och sen har de byggts upp igen. Och att jag även tog bort bröstvårtorna och vårtgårdarna.
Oj sa hon chockad och tittade på mina bröst igen Jag skulle aldrig trott det, dina bröstvårtor ser helt äkta ut!
Och det efter att hon varit väldigt nära dem när hon klippt och tejpat.
Det är väl ett gott resultat!! :)
Jag berättade att jag fått vårtor och vårtgårdar pigmenterade av en op.skötetska på plastiken. Min sköterska hade hört talas om det. Hon har bara jobbat 4 veckor här på Plastikmottagningen. Hade varit på Ortopeden förut, så hon kan och vet såklart inte allt på länge.
När jag tog på mig kläder frågade hon om vår genetiska bröstcancer, och såg lite tagen ut av vår historia. 

Idag är det exakt 2 veckor sen den sista operationen. 
På vänster bröst har jag endast en liten tejpbit över ena ärret. Här har han sprutat in lite av mitt eget kroppsfett mitt över ärret för att få till en rundare form.

På höger bröst en tejpbit in mot bröstkorgen, en på ytterkant av bröstet och en mot armhålan. Det är detta bröstet han har sprutat in mitt eget kroppsfett på för att få samma form på det som det vänstra.

Och en bild på de konstiga märkena:
Längst ner till höger är ärret efter slangen. Längst upp ett blåmärke. De andra två är långsmala sårskorpor.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag har Brca1 och ska operera mina bröst i april-maj någon gång. Jag var och pratade med plastikkirurgen i torsdags i Umeå där jag ska operera mig. Enligt henne så behöver jag inga expanders utan kommer få ett inlägg direkt och mina bröst får ungefär samma storlek jag har nu. Jag har valt att inte spara mina bröstvårtor. Hur gjorde du? Dina ser så fina ut. Sparade du vårtan eller byggde de upp en ny åt dig?
    Hur lång tid tog det innan du kunde jobba igen? 2-3 veckor trodde plastikkirurgen. Jag känner mig lite nervös nu efter mötet och hoppas att allt ska gå bra men känns ff som jag inte riktigt fattat hur allt ska gå till. Fick du genomgå flera operationer? Hamnade de rätt direkt? Hittade inget inlägg här från din operation. Du har fått riktigt fina bröst iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Angelica!
      Ledsen för att jag svarar så sent, men är inte här inne så ofta nu för tiden.
      Alla plastikkirurger jobbar olika har jag lärt mig. Och jag har i stort sett samma storlek på mina bröst nu som före op:en. Men då jag ville ha naturliga bröst som inte såg ut som bollar så var expander nödvändigt. De fylldes ut lite större för att huden skulle töjas ut och bli mer elastisk.
      Jag tog bort mina bröstvårtor och vårtgårdar. Så mitt ärr går rakt över brösten. Där stoppades både mina expanders och mina nuvarande inlägg in. Så jag har nästan inga synliga ärr längre, då mina bröstvårtor byggts upp och sen har de och vårtgård pigmenterats in. Här kan du se bilder från uppbyggnaden av bröstvårtorna och även från första pigmenteringen (tatueringen) http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.se/2013/02/tatuerad-eller-pigmenterad.html
      Jag fick ligga kvar 10 dygn efter min op pga illamående: http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.se/2011/02/magen-tog-totalt-slut-av-all.html#more
      Och så fick jag inte lyfta armarna över axelhöjd...Jag kommer knapp ihåg själv alla turer, så jag anväder sökrutan uppe till vänster och lägger in länkar här åt dig :)
      http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.se/2011_03_01_archive.html
      Mitt vänstra bröst vred sig på något konstigt sätt redan nån dag efter att expanderproteserna operarats in. Så det andra bröstet, som eg är helt perfekt, har jag gjort lite fler operationer på.
      Och så här fick jag först prova ut mina "nya" bröstvårtor: http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.se/2011/05/jag-ska-fa-brostvartor-redan-till.html#more

      Nu hoppas jag verkligen att det ska gå bra för dig. Och visst är det så att man inte kan förstå vad som ska hända. Allt är så overkligt, även efteråt. Mina operationer hittar du här bla: http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.se/2011/02/morbultad.html
      Och här: http://minforebyggandebrostoperation.blogspot.se/2011/11/operationsdag-och-hemgang.html
      Jag är väldigt nöjd över resultatet så klart. Men för mig var det viktigaste att få bort de tickande bomberna. Så jag var lite förberedd om nu inte min kropp ville ha dessa proteser i sig. Hellre helt platt än gå och vara orolig med mina befintliga. Hoppas du förstår.

      Hör av dig igen om du undrar över nåt. Och dela gärna med dig av hur du tänker och hur det går för dig.

      Om du klickar in dig på "Visa hela min profil" så kan du skicka mail till mig och "prata" vidare där om du vill.

      Stor varm kram ღ Anni ღ

      Radera
    2. Hej,
      Nu har jag gjort min operation. 2 veckor sen jag gjorde den. Jag valde tillslut att spara mina bröstvårtor. Vet ännu inte om det var så smart. En av dem håller jag nog på att förlora just nu. Jag har fått en infektion med men har fått ny antibiotika som jag hoppas ska verka och hjälpa mig. Om inte så måste jag operera ut implantatet. Om du är nyfiken så skriver jag lite om det på min blogg: thelifeofanki.wordpress.com
      Jag funderar på om jag ska starta en ny blogg enbart med syftet att handla om operationen och brca. En där jag lägger upp bilder på brösten mm. Känns konstigt att visa vänner och bekanta mina bröst. De som läser den idag... Lättare att visa någon främling eller någon som faktiskt kan uppskatta info om genen eller operationen mm.
      Känner du att det varit lätt att lägga upp bilder mm?
      Tack för ditt svar förresten. :)
      Hoppas allt fortfarande är bra.
      Kram
      Angelica

      Radera