lördag 5 oktober 2013

Dagens ängel

Idag har pratat med en levande ängel!!
På fm fick jag en käsla av att jag var tvungen att kolla hur mycket morfin jag har kvar, eftersom det gått åt så mycket sen jag fick "order" om att öka antal tabletter per dag.
På nattduksbordet: 3 st tabletter
I köket: OJJJJ - 1 st tablett
Nu fick jag lite panik!!! Hur sjutton ska detta gå ihop?? Det är ju lördag. Jag får inte tag i plastikmottagningen förrän på måndag! Hur har jag tänkt! Varför kollade jag inte detta när jag kom hem från plastiken i torsdags!?!
Dagarna har gått i varandra sen op:en. Jag har liksom ingen koll på vilken veckodag det är längre.
Jag slängde mig på telefonen och ringde 1177. Kö på min minuter först.
En sköterska svarade och jag förklarade lite kort vad jag gjort för operation och att jag totalt misstagit mig på dag och att jag glömt kolla upp antal tabletter...
Ja, nu är det ju så att vi skriver ut livsuppehållande medicin för astma och insulin...
Men jag ska höra med mina kollegor. Vänta kvar här...
Hon frågade varför jag gjort en förebyggande bröstoperation, om vi hade det i släkten. Jag talade då om att vi har 87% risk att utveckla det, att min lillasyster gått bort i bc och att min mamma hade det som ung.
Hon beklagade sig och frågade hur gammal min lillsyster blev. Sen sa hon att hon så gärna vill hjälpa mig.
Kan jag ringa någon annanstans frågade jag. Tänkte att hon kanske visste någon annan jourväg att ringa.
Jag berättade även att jag varit på plastiken i torsdags men inte tänkt på detta. Det hade hon full förståelse för. Och när jag även berättade om min värk jag gått med i så många år - att den gör att jag har värre värk en "normalt" efter ett ingrepp. Detta visste hon om och sa att hon nu skulle prova att ringa till plastikavdelningen. Jag fick vänta i luren igen. Efter ett tag kom hon tillbaka och sa att ingen läkare fanns där och sköterskorna har ingen förskrivningsrätt. Något jag redan visste om.
Då frågade jag om jag kunde ta Tradolan ihop med nåt annat för att det skulle få större effekt på min värk.
Hon slog lite i FASS men sa samtidigt att de inte får ge ordinationer. Vilket dilemma. Hon sökte och funderade och gjorde verkligen mer än hon skulle för att hjälpa mig.
Du sa hon sen, jag ska prova att ringa till en Jour-Kirurg. Vänta lite igen.
NU sa hon sen, du får dina tabletter på recept idag - som räcker över helgen. Jag blev så överraskad och rörd att tårarna nästan kom!
Kirurgen hade sagt att detta ju egentligen inte var hans bord...Men efter att ha läst i min journal så var det ok för honom.
Jag glömde namnet på denna sköterska. Hon är verkligen en levande ängel! Det sa jag åt henne och att hon skulle ta det med sig under resten av dagen!
Hon bad mig vänta lite med att hämta ut receptet - då hon inte vet hur mycket kirurgen hade att göra innan han kan skriva och skicka iväg receptet.

Jag tog en tablett OxyNorm och 2 Alvedon kl 13.00
Vi åkte sen iväg till Marieberg Galleria som har helgöppet Apotek. Peder gick in med mitt körkort med sig medan jag väntade i bilen. Han skulle ringa om jag behövde komma in. Men jag hade så ont att jag inte ville krångla mig ur bilen i onödan.
Han kom ut 10 min senare med en grön apotekspåse i handen. Så bra att det gick!
Jag fick en annan sort - Oxycodone G.L. 5 mg - men det skulle vara samma ingredienser sa hon på Apoteket.

Vilken tur jag har haft! Nu kan jag få sova gott inatt med!



2 kommentarer:

  1. Men vad du har det besvärligt!
    Ibland träffar man på dessa änglar, de som nästan viker ut och in på sig själva för att hjälpa andra. Sån tur du hade att du träffade på rätt person när du ringde! För med facit I hand är det ju så illa att nästan drygt 99 % behandlar oss byråkratiskt - detta är inte mitt bord... Stor kram och tillfriskna fort nu!
    En bc-vän I Norr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dessa änglar är värdefulla. De finns lite överallt, men syns inte alltid.
      Nu går tillfrisknandet framåt.
      Tack!

      Radera